متد و مراحل طراحی سایت

آشنایی با اصول طراحی اولیه سایت و متد و مراحل طراحی سایت

امروز میخواهم در مورد اصطلاحات طراحی مطلبی رو برای دوستان قرار بدم که البته شاید قدیمی باشه اما از نظر من بسیار مهم هست. در دنیای فناوری و تکنولوژی خواسته یا ناخواسته باید جایگاه طراحی رو در نظر بگیریم که اگر اینطور نباشه اگر بهترین کارهای دنیا رو هم انجام بدیم عموم جامعه ازش هیچ بهره ای نمیبرن چون اون کار زیبایی و ظرافت نداره. پس لازمه که در مورد طراحی اطلاعات بیشتری داشته باشیم.

طراحی آن طور که همه فکر میکنند نیست و یک طراح با دغدغه های بسیاری مواجه هست. مهم تر از اون اینه که تو زمینه تخصصی باید طراحی خاص اون کار رو فرا گرفت و به نحو احسنت اون رو به پایان رسوند. در زمینه تولید نرم افزار و طراحی وب نیز طراحی به زیبایی هر چه بیشتر پروژه کمک میکند و جزء فراموش نشدنی اون به حساب میاد. به همین خاطر هم هست که همیشه میگویند “طراحی و تولید نرم افزار”. بیایید با اصطلاحات طراحی آشنا بشویم.

امروز میخواهم در مورد اصطلاحات طراحی مطلبی رو برای دوستان قرار بدم که البته شاید قدیمی باشه اما از نظر من بسیار مهم هست. در دنیای فناوری و تکنولوژی خواسته یا ناخواسته باید جایگاه طراحی رو در نظر بگیریم که اگر اینطور نباشه اگر بهترین کارهای دنیا رو هم انجام بدیم عموم جامعه ازش هیچ بهره ای نمیبرن چون اون کار زیبایی و ظرافت نداره. پس لازمه که در مورد طراحی اطلاعات بیشتری داشته باشیم.

طراحی آن طور که همه فکر میکنند نیست و یک طراح با دغدغه های بسیاری مواجه هست. مهم تر از اون اینه که تو زمینه تخصصی باید طراحی خاص اون کار رو فرا گرفت و به نحو احسنت اون رو به پایان رسوند. در زمینه تولید نرم افزار و طراحی وب نیز طراحی به زیبایی هر چه بیشتر پروژه کمک میکند و جزء فراموش نشدنی اون به حساب میاد. به همین خاطر هم هست که همیشه میگویند “طراحی و تولید نرم افزار”. بیایید با اصطلاحات طراحی آشنا بشویم.

اسکچ یا پیش طرح (Sketch)

متد و مراحل طراحی سایت

اصطلاح اسکچ بر گرفته از لغت ایتالیایی به معنای نقاشی بوده و در گرایش طراحی به معنای طراحی سریع یا طراحی اولیه‌ است. در اسکچ از جزئیات صرف نظر می‌شود و کلیات موضوع به صورت غیر دقیق نشان داده می‌شود. برای اجرای اسکچ فقط از یک رنگ استفاده می‌شود. در اسکچ طرح اولیه به صورت سریع و غالبا دست آزاد ترسیم می شود. برخلاف کروکی که بر اساس واقعیت است اسکچ زائیده فکر و تخلیات طراح می‌باشد و در واقع فکر و اندیشه روی کاغذ است.

امروز میخواهم در مورد اصطلاحات طراحی مطلبی رو برای دوستان قرار بدم که البته شاید قدیمی باشه اما از نظر من بسیار مهم هست. در دنیای فناوری و تکنولوژی خواسته یا ناخواسته باید جایگاه طراحی رو در نظر بگیریم که اگر اینطور نباشه اگر بهترین کارهای دنیا رو هم انجام بدیم عموم جامعه ازش هیچ بهره ای نمیبرن چون اون کار زیبایی و ظرافت نداره. پس لازمه که در مورد طراحی اطلاعات بیشتری داشته باشیم.

طراحی آن طور که همه فکر میکنند نیست و یک طراح با دغدغه های بسیاری مواجه هست. مهم تر از اون اینه که تو زمینه تخصصی باید طراحی خاص اون کار رو فرا گرفت و به نحو احسنت اون رو به پایان رسوند. در زمینه تولید نرم افزار و طراحی وب نیز طراحی به زیبایی هر چه بیشتر پروژه کمک میکند و جزء فراموش نشدنی اون به حساب میاد. به همین خاطر هم هست که همیشه میگویند “طراحی و تولید نرم افزار”. بیایید با اصطلاحات طراحی آشنا بشویم.

اسکچ یا پیش طرح (Sketch)


Web Sketch

 

اصطلاح اسکچ بر گرفته از لغت ایتالیایی به معنای نقاشی بوده و در گرایش طراحی به معنای طراحی سریع یا طراحی اولیه‌ است. در اسکچ از جزئیات صرف نظر می‌شود و کلیات موضوع به صورت غیر دقیق نشان داده می‌شود. برای اجرای اسکچ فقط از یک رنگ استفاده می‌شود. در اسکچ طرح اولیه به صورت سریع و غالبا دست آزاد ترسیم می شود. برخلاف کروکی که بر اساس واقعیت است اسکچ زائیده فکر و تخلیات طراح می‌باشد و در واقع فکر و اندیشه روی کاغذ است.

راندو (Rando)

هیچ ریشه ای برای این لغت یافت نشد! به نظر می رسد این لغت از فرهنگ معماری وارد طراحی صنعتی شده باشد ولی در فرهنگهای تخصصی معماری هم اثری از این لغت دیده نمی شود! در واقع راندو همان اسکچ است با این تفاوت که در راندو از رنگ های مختلف استفاده میشود.

اتود (Etude)

اتود، در زبان فرانسه، یک قطعه ی تمرینی موسقی‌یایی است که بویسله‌ی آلات گوناگون به جهت تعیین تکنیکهای اجرا و تکمیل موسیک اجرا و به اصطلاح تنظیم می شود. اتود در زبان انگلیسی Study به معنای مطالعه و تمرین معنی می شود.

رندر (Render)

به فعالیتی اطلاق می شود که در آن اسکچ محصول به صورت سه بعدی به همراه خواص و بافت مواد (به خصوص در طراحی خودرو) تصویر سازی می گردد. همچنین رندرینگ به عنوان روشی برای تبدیل ترسیمات مجزا به شبیه سازی های سه بعدی، به کمک رایانه شناخته می شود (علی الخصوص بصورت پویا نمایی).

نقاشی (Painting)

عمل افزودن رنگ به عنوان واسطه به یک سطح یا پایه ی پشتیبان. معمولا افزودن مدیوم یا واسطه های نقاشی بوسیله ی قلم مو یا براش انجام می شود ولیکن ابزارهای دیگری هم ممکن است بکار برده شود. این واژه هم به عمل نقاشی و هم نتیجه ی حاصل از آن اتلاق می شود.

تصویر سازی (Illustration)

تصویر و یا نموداری که به وضوح و جذابیت هر چیزی کمک می کند.

مدل (Model)

به روش ظاهر کردن و قابل لمس نمودن ایده مدلسازی و نتیجه ی آن را مدل می گویند. واژه ی مدل بطور وسیع به اشیاء سامانه‌ها و فرایندها قابل تعمیم است. این واژه به معانی نمودار، طراحی، نقشه ی سایت، برپاسازی آزمایشی فنی (مانند مدل خودرو در تونل باد)، مدل صوتی، ویا مانکن نیز بکار برده می شود.

تصور (Visualization)

تصور دارای دو معنای متفاوت ولی مرتبط است. معنای اول گویای “ادراک اطلاعات بصری” و با عمل دیدن (Seeing) هم معنا است. معنای دوم معرف عمل برقراری ارتباط بین اطلاعات بصری است و با عمل طراحی (Designing) کاملا مرتبط است. در هر دو مورد، عمل تصور شامل فرایند پیچیده ی انتزاع و تجزیه ی اطلاعات بصری به منظور تاویل آن‌ها است. موفقیت یک فرم متصور و موثر وابسته به تاویل (برداشت) بیننده از اراده‌ی طراح و همچنین محیطی که کل فرایند در آن واقع می‌شود خواهد بود.