کاربران وبی که از موبایل و تبلت استفاده میکنند خیلی بیشتر از قبل شده اند و این آمار روز به روز در حال گسترش است. در آماری که در دسامبر 2013 بدست آمده است از هر 5 دستگاهی که صفحات وب را باز میکنند یکی از آنها موبایل بوده است.
بخش عمدهای از اهداف HTML5 هم دربرگیرنده ویژگیهایی است که بیشتر آنها در موبایل ها و تبلت ها بیشترین بازدهی را دارند. حالا API جدیدی به نام Vibrate در HTML5 رونمایی شده است که قابلیت این را دارد که ما بتوانیم حالت ویبره را برای گوشی ایجاد کنیم.
ویبره یا بدون ویبره؟
حالا که به لطف HTML5 میتوانیم حالت ویبره را برای موبایل ها و تبلت ها ایجاد کنیم آیا باید همیشه از آن استفاده کنیم؟ حالت ویبره در گوشی های هوشمند، باتری را خیلی سریعتر تخلیه میکند. اگر وب اپلیکیشن شما استعداد داشتن قسمتی برای ایجاد ویبره است، بهتر است گزینه ای برای تنظیم غیر فعال کردن یا فعال کردن آن وجود داشته باشد.
پشتیبانی مرورگرها و تشخیص
این API نسبتاً جدید است و فقط در نسخه های اخیر Chrome و Firefox پشتیبانی میشود. که این نسخه ها هم نیاز به پیشوند مخصوص خود دارند. همچنین شما باید از دستگاهی استفاده کنید که مکانیزم ویبره در آن تعبیه شده باشد.
برای چک کردن اینکه آیا دستگاه مورد نظر از API ویبره پشتیبانی میکند میتوانید از کد زیر استفاده کنید:
navigator.vibrate = navigator.vibrate || navigator.webkitVibrate || navigator.mozVibrate || navigator.msVibrate; if(navigator.vibrate) { //ٰVibration API support }
نحوه استفاده از API ویبره
شما میتوانید مدت زمانی را که میخواهید ویبره انجام شود به صورت میلی ثانیه مانند زیر وارد کنید:
// vibrate for one second navigator.vibrate(1000);
همچنین میتوانید از آرایه ای از ویبره ها و تأخیر ها (delay) هم استفاده کنید. برای مثال در کد زیر گوشی به مدت 100ms به حالت ویبره، سپس به مدت 50ms صبر میکند و دوباره به مدت 200ms به حالت ویبره میرود.
// vibrate for one second navigator.vibrate([100, 50, 200]);
در واقع، در آرایه بالا خانههای با اندیس (index) زوج، زمان ویبره و خانههای با اندیس فرد زمان تأخیر را مشخص میکنند.
همچنین توسط کد زیر میتوانید ویبره بوجود آمده را قبل از تمام شدن زمانی که به آن دادید به پایان برسانید.
navigator.vibrate(0);
این قابلیت برای بازیهای بر پایه HTML5 بسیار خوب و جذاب است. لذت ببرید