گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد

اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد

اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
زکات علم، نشر آن است. گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد با هدف خدمت به دانش آموزان ، دانشجویان و آنهایی که علاقه به برنامه نویسی و طراحی و کلیه امور تخصصی کامپیوتر دارند با هدف نشر علم خدمت رسانی کند امید است کاربران در جهت تحقق این اهداف والا یار و همدم ما باشند . . .

آخرین نظرات

Vpi و Vci در تنظیمات مودم چیست

با سلام خدمت کاربرن عزیز گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد

با توجه به سوالات متداول از همکارانمان برای توضیح کد های Vpi و Vci بر آن شدیم در یک پست به این سوال کاربران عزیز پاسخ دهیم با ما همراه باشید. . .

VCI و VPI دو مقدار مهم در تنظیمات مودم هستند که مشخص کننده مسیر و کانال انتقال داده‌ها به ISP است که برای هر ISP داخلی، متفاوت از دیگری است. این دو مقدار در حالت انتقال ATM استفاده می‌شوند.

Vpi مخفف : Virtual Path Identifier   - مشخص کننده مسیر مجازی

Vci مخفف :Virtual Channel Identifier  -مشخص کننده کانال مجازی

یکی از مهمترین تنظیماتی که برای اتصال به اینترنت در مودم (Modem) خود باید آن را انجام دهید، تنظیمات مربوط به دو مقدار VCI و VPI است. این مقادیر توسط ISP مشخص می‌شوند و نشان دهنده کانال انتقال داده اند.

توجه: VPI مشخص کننده شماره مسیر VP و VCI مشخص کننده شماره مسیر VC است. بنابراین برای درک بهتر، ابتدا کانال VC و مسیر VP را شرح می‌دهیم و در بخش دوم به مشخص کننده آن‌ها (یعنی VCI و VPI) که در تنظیمات مودم استفاده می‌شوند، خواهیم پرداخت.

 

VP و VC چیست؟

VP مخفف عبارت "Virtual Path" به معنای "مسیر مجازی" است. در تکنولوژی انتقال داده ATM (یک حالت انتقال داده - در بخش‌های بعدی توضیح داده خواهد شد)، مسیر اصلی و فیزیکی انتقال داده‌ها به چندین بخش مجزا تقسیم می‌شود. چون این تقسیم بندی واقعاً به صورت فیزیکی نیست و در لایه‌های بالاتر استفاده می‌شود، به آن "مسیر مجازی" گفته می‌شود. این تقسیم بندی مسیر، برای جلوگیری از تداخل داده‌های رد و بدل شده در یک شبکه یا اینترنت است.

برای درک بهتر این تقیسم بندی، ارتباط بین دو شهر را فرض کنید که با چندین بزرگ راه (همه شرایط آن‌ها شامل طول، پهنا و ... به جز نامشان را یکی در نظر بگیرید) به هم وصل شده باشد و در انتهای هر یک از این بزرگ راه‌ها (مسیر مجازی) یک نفر ایستاده باشد. درصورتی که فرد Y (پاکت داده) بخواهد از مبداء به مقصد برود، می‌تواند از همه این مسیرها راهش را بپیماید. درست است که فرد به مقصد رسیده اما درصورتی که بخواهد نفر X (مسیر دادهها به ISP مشخص) را که در انتهای یکی از این مسیرها ایستاده را ببیند، باید درست از همان مسیر حرکتش را انجام دهد که از قبل تعیین شده است (توسط ISP).

خود مسیر مجازی (VP) نیز به چندین کانال تقسیم می‌شود که به آن VC می‌گویند. VC مخفف عبارت "Virtual Channel" به معنای "کانال مجازی" است. کانال‌های مجازی موجود در یک مسیر مجازی، مقصد نهایی را مشخص می‌کنند. با استفاده از مسیر مجازی و کانال مجازی، پاکت‌های داده دقیقاً به جایی خواهد رسید که انتظار داشتیم. به همین دلیل، ISPها معمولاً دارای VC یا VP جداگانه از یکدیگر هستند مگر آن که همه آن‌ها از یک نقطه مشترک (مثلاً مرکز اصلی مخابرات) داده‌های خود را رد و بدل کنند چون در غیر این صورت، داده‌ها ممکن است به اشتباه ارسال شده و به مقصد برسند.

برای درک بهتر VC، همان مثال قبلی را فرض کنید با این تفاوت که در بزرگ را (VP) توسط خطوطی به چندین لاین (VC) تقسیم شده است. حال فرض کنید در یک مسیر مشخص، در انتهای هر باند، یک نفر (مقصد اصلی داده‌ها به یک ISP مشخص) ایستاده باشد. با این شرط که نتوانیم باندمان را در طول مسیر عوض کنیم، باید درست از همان مسیری حرکتمان را شروع کنیم که از قبل مشخص شده باشد (توسط ISP) تا به فرد مورد نظر برسیم.

VCI و VPI شرکت‌های مهم داخلی:

شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) در ایران، VCI و VPI های زیر را برای دسترسی تعریف کرده اند.

توجه کنید که این لیست از وبسایت Hadiran.ir برداشته شده و ممکن است دارای اشکالاتی باشد. درصورت مشاهده هر گونه اشکال در این لیست، لطفاً از طریق قسمت تماس با ما یا بخش نظرات این مطلب اقدام کنید. همچنین می‌توانید شماره VPI و VCI را از ISP خود پرسیده و همراه با نام ISP و استان خود، آن را در بخش نظرات ارسال کنید.

نام شرکت ISP

مقدار VPI

مقدار VCI

استان (ها)

مخابرات  ۰  ۳۵ در اکثر شهرها
آسیاتک ۰ ۳۵
پارس آنلاین ۰ ۳۵ تهران
شاتل ۰ ۳۵
صبانت ۰ ۳۵
های وب ۰ ۳۵
پارس آنلاین ۰ ۵۹ در اکثر شهرها
مخابرات  ۰  ۳۳  آذربایجان شرقی
 همارا سیستم  ۰  ۳۳  آذربایجان شرقی
 عصر تله کام  ۸  ۳۵
 پیشگامان  ۸  ۸۱

نظرات (۱)

  • سعید میرزابگیان
  • خوب بود.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی