گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد

اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد

اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
زکات علم، نشر آن است. گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد با هدف خدمت به دانش آموزان ، دانشجویان و آنهایی که علاقه به برنامه نویسی و طراحی و کلیه امور تخصصی کامپیوتر دارند با هدف نشر علم خدمت رسانی کند امید است کاربران در جهت تحقق این اهداف والا یار و همدم ما باشند . . .

آخرین نظرات

IDE های تحت وب

در حال حاظر تعداد ابزارها برای یک توسعه دهنده وب آنقدر زیاد است که نمیتوان با اطمینان، تمام آنها را لیست کرد. یکی از این ابزارها و مهمترین آنها IDE یا محیط توسعه یکپارچه برای برنامه نویسی و نوشتن کدها درون آن است.

اما در این مطلب ما نمیخواهیم به IDEهای تحت دسکتاپ اشاره کنیم. در این مطلب میخواهیم سه IDE تحت وب را بررسی کنیم که هر کدام دارای معایب و نواقصی هستند.

چرا IDE تحت وب؟

IDEهای تحت وب ابتدا برای پلتفرم های Cloud ساخته شد. به این صورت که شما در همان محیطی که قرار است برنامه نهایی خود را قرار دهید، در همان محیط هم به تولید و برنامه نویسی کدها میپردازید. با استفاده از این IDEها میتوانید به صورت جمعی بر روی یک پروژه کار کنید و بازده کار تیمی خود را به شدت افزایش دهید که یکی از مهمترین دلیل های آن نیز همین است.

نوشتن کد در همان محیطی که آن را اجرا میکنید ونیاز نداشتن به یک نرم افزار خاص نیز میتواند از دلیل های دیگر آن باشد.

اما سه IDE که میخواهیم به آن اشاره کنیم قابل دانلود هستند و شما میتوانید آن را بر روی localhost یا سرور محلی خود اجرا کنید.

Codiad

شاید تنها IDE باشد که تنها برای استفاده از آن، در localhost یا سرور محلی ایجاد شده است. این IDE دارای ثبات و پایداری مناسبی است. مهمترین ویژگی این IDE پشتیبانی از Real-Time Collaborative یا همکاری تیمی است. به این صورت که با قرار دادن این IDE بر روی سرور محلی و ایجاد یک پروژه درون آن، تمام افراد تیم میتوانند به صورت همزمان بر روی آن پروژه کار کنند و یا حتی به صورت همزمان روی یک فایل کار کنند.

IDE های تحت وب

ویژگی دیگری که این IDE دارد مدیریت اکانت آن و  تنظیمات آن است که میتواند شخصی سازی های مختلفی را برای هر کاربر ایجاد کند. همچنین Codiad دارای پلاگین های متعددی نیز است. این IDE با استفاده از زبان PHP نوشته شده است.

Codebox

codebox در واقع یک پلتفرم Cloud است اما برخلاف پلتفرم های دیگر IDE آن کاملا رایگان و Open Source است. از مهمترین ویژگی های Codebox محیط ادیتور پیشرفته آن است که واقعا احساس میکنید که درون Sublime Text در حال نوشتن کد هستید. Auto Complete آن بسیار پیشرفته است، همچنین برای پروژه های تیمی نیز بسیار مناسب است. همچنین با git نیز بسیار خوب کار میکند و دارای ترمینال و محیط دیباگ نیز است. تمام این ویژگی های بسیار خوب با نوشتن این برنامه با Nodejs قابل پیاده سازی شده است.

IDE های تحت وب

اما متاسفانه طبق تست هایی که بر روی این IDE انجام دادیم، دارای پایداری مناسبی نیست که ممکن است درون سیستم های دیگر متفاوت باشد. نحوه نصب این IDE را میتوانید در اینجا بخوانید.

Cloud9

cloud9 را که قبلا در آپارنت به عنوان یکی از پیشتازان پلتفرم های Cloud معرفی کردیم. این پلتفرم نیز IDE خودش را به صورت رایگان و Open Source در اختیار برنامه نویسان گذاشته است و قابل نصب بر روی localhost و سرور محلی است. این IDE دارای پایداری بسیار خوبی است همچنین محیط کدنویسی آن بسیار خوب و دارای Auto Complete پیشرفته است و تنظیمات خوبی نیز دارد. همچنین با git نیز یکپارچه است.

IDE های تحت وب

اما سازندگان این ادیتور تحت وب تصمیم گرفته اند، قابلیت کار تیمی را از نسخه قابل دانلود یا نسخه Offline آن بردارند که میتوان گفت مهمترین ویژگی آن حذف شده است که برای استفاده از این ویژگی تنها باید از نسخه Online آن استفاده شود. این IDE نیز با استفاده از زبان Nodejs ساخته شده است و در اینجا میتوانید دستورات نصب آن را مشاهده کنید.

نتیجه گیری

استفاده از ادیتورهایی که قابلیت کار همزمان را دارند اصلی ترین نیاز شرکت های برنامه نویسی است که پلتفرم های Cloud این نیاز را برآورده میکنند. این IDEهای رایگان شاید انتخاب مناسبی برای شما باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی