گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد

اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد

اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
زکات علم، نشر آن است. گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد با هدف خدمت به دانش آموزان ، دانشجویان و آنهایی که علاقه به برنامه نویسی و طراحی و کلیه امور تخصصی کامپیوتر دارند با هدف نشر علم خدمت رسانی کند امید است کاربران در جهت تحقق این اهداف والا یار و همدم ما باشند . . .

آخرین نظرات

دانشگاه سردرود

مجموعه ای از علائم چشمی و بینایی وجود دارد که بر اثر کار با کامپیوتر ایجاد می­شوند. کسانی که زیاد با کامپیوتر کار می کنند گرفتار این علائم هستند. به نظر می­رسد با فراگیرتر شدن بکارگیری کامپیوتر در محل­های کار و حتی در خانه­ها تعداد کسانی که از این مشکل رنج می برند رو به افزایش باشد.

علائم

مهمترین علائم عبارتند از: خستگی چشم، خشکی چشم، سوزش، اشک ریزش و تاری دید. همچنین ممکن است سبب درد در گردن و شانه ها نیز بشود.

یکی از مهمترین دلایل خشکی و سوزش چشم هنگام کار با کامپیوتر کاهش میزان پلک زدن است. این مسأله به همراه خیره شدن به صفحه مانیتور و تمرکز بر روی موضوع کار سبب می شود تا پلک ها مدت بیشتری باز بمانند و در نتیجه اشک روی سطح چشم سریعتر تبخیر می­شود.

 

توصیه ها در ادامه مطالب

توصیه ها

سعی کنید بهطور ارادی پلک بزنید. این کار سبب می­شود سطح چشم شما با اشک آغشته شده و خشک نشود. در صورتی که مشکل شما شدید باشد می­توانید از قطره­های اشک مصنوعی استفاده کنید.

مرکز مانیتور باید حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتی ­متر پایین تر ازچشمان شما باشد. در این موارد هم باید مانیتور را در ارتفاع مناسب قرار داد و هم ارتفاع  صندلی را نسبت به میزکار تنظیم کرد بهطوری که ساعد شما هنگام کار باkeyboard موازی با سطح زمین باشد.

۱/مانیتور خود را طوری قرار دهید که نور پنجره یا روشنایی اتاق به آن نتابد. هنگام کار با کامپیوتر سعی کنید پرده­ها را بکشید و روشنایی اتاق را نیز به نصف وضعیت معمولی کاهش دهید. اگر از چراغ مطالعه بر روی میز خود استفاده می­کنید آن را طوری قرار دهید که به صفحه مانیتور یا چشم شما نتابد.  تابش نور به صفحه مانیتور سبب کاهش کنتراست و خستگی چشم می­شود. این مسأله به خصوص زمانی که زمینه صفحه تیره باشد شدید تر خواهد بود.

۲/به چشمان خود استراحت دهید. سعی کنید هر ۵ تا ۱۰ دقیقه چشم خود را از مانیتور برداشته و به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه به نقطه­ای دور نگاه کنید. این کار سبب  استراحت عضلات چشم می­شود. همچنین به شما وقت می­دهد پلک بزنید و سطح چشم شما مرطوب شود.

۳/اگر مجبورید که متناوبا به یک صفحه نوشته و مانیتور نگاه کنید (خصوصا در مورد تایپیست­ها) ممکن است چشم شما خسته شود زیرا باید تطابق خود را تغییر دهد. برای جلوگیری از این مسأله سعی کنید صفحه نوشته شده را در حداقل فاصله و هم­ سطح با مانیتور قرار دهید. برای این کار می­توانید ازcopyholder استفاده کنید.

۴/فاصله مانیتور با چشمان شما باید ۵۰ تا ۶۰ سانتی ­متر باشد.

۵/روشنایی و کنتراست مانیتور خود را تنظیم کنید. میزان روشنایی مانیتور باید با روشنایی اتاق هماهنگی داشته باشد. یک روش برای تنظیم روشنایی مانیتور این است که به یک صفحه وب با زمینه سفید نگاه کنید. اگر سفیدی صفحه برای شما مثل یک منبع نور است روشنایی مانیتور زیاد است و باید آن را کم کنید. در مقابل، اگر صفحه کمی خاکستری به نظر می­رسد روشنایی  را زیاد کنید.  در مجموع روشنایی باید در حدی باشد که چشمان شما احساس راحتی کنند. کنتراست مانیتور باید حداکثر باشد تا لبه­های حروف بیشترین کنتراست را با نوشته خود پیدا کند.

۶/اگر علی ­رغم رعایت توصیه­های گفته شده باز هم دچار علائم  هستید می­توانید از عینک­های مخصوص استفاده کنید زیرا گاهی مشکل در دید متوسط است. ما بهطور معمول کمتر از دید متوسط استفاده می­کنیم زیرا بیشتر اوقات یا اشیاء دور را نگاه می کنیم و یا اشیاء نزدیک. ولی مانیتور کامپیوتر دقیقا در فاصله­ای از چشم قرار می­گیرد که مربوط به دید متوسط است. اگر شما عینکی هستید عینک شما به احتمال زیاد برای کار با کامپیوتر مناسب نیست زیرا دید متوسط را اصلاح نمی­کند. برای دریافت عینک مناسب کامپیوتر به چشم پزشک مراجعه کنید.

۷/هنگام کار با کامپیوتر سعی کنید گردن خود را راست نگهداشته و شانه را عقب بدهید. قوز کردن هنگام کار طولانی با کامپیوتر سبب دردهای گردن و شانه­ها می­شود. اگر پشتی صندلی شما قابل تنظیم است آن را طوری تنظیم کنید که کاملا به پشت شما بچسبد. همچنین ارتفاع  صندلی خود را طوری تنظیم کنید که کف پاها روی زمین قرار داشته و زانوی شما در زاویه ۹۰ درجه قرار داشته باشد.Keyboard وMouse باید پایین تر از آرنج و نزدیک دستان شما قرار داشته باشد.

نظرات (۲)

  • مهدی قویدل
  • با سلام من مهدی قویدل مدیر وبلاگ اجتماعی سردرود اگه امکان داره نحوه گذاشتن فرم عضویت در سایت رو اگه بلدید در سایت آموزش دهید سایتتون خیلی پیشرفته است سایت شما رو لینک کردم
    پاسخ:
    ممنون لطف داری جناب قویدل آموزشش و بزودی چشم می زارم امیدوارم بدرتون بخوره
    برای توضیح بیشتر می تونم بگم فعلا بلوگ.آی آر این امکان گرفتن عضویت و نداره چون یک برای نویسنده شدن باید طرف در بیان عضو باشه
    دوم اینکه باید اون رو از امکانات اختیاری با پرداخت مبلغ بپردازین
    پیشنهاد من به شما اینه که تو یک هاست و دامنه رایگان مثلا zgig.ir یک سایت باز کنید این بهتره برا شما 
    منم یک شبکه اجتماعی زدم اگه دوس دارین مدیریتشو می دم به شما آدرس www.rafig.zgig.ir  تو اونجا فعالیتتونو انجام بدین دوست عزیز 
    خبربسارخوبی بودمرسی مرسی مرسی......
    پاسخ:
    قابل نداشت متشرکم برادر گرامی از افغانستان
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی