گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد

اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد

اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
زکات علم، نشر آن است. گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد با هدف خدمت به دانش آموزان ، دانشجویان و آنهایی که علاقه به برنامه نویسی و طراحی و کلیه امور تخصصی کامپیوتر دارند با هدف نشر علم خدمت رسانی کند امید است کاربران در جهت تحقق این اهداف والا یار و همدم ما باشند . . .

آخرین نظرات

سلام به قسمت جدید اموزش اندروید خوش اومدین،در این اموزش قصد داریم با تکست ویو ها (TextView) اشنا بشیم.تکست ویو در اندروید وظیفه نمایش دادن یک متن رو برعهده داره و اگر بخواهیم در برنامه ای که میسازیم بخش های رو نام گذاری و یا متنی رو نشون بدیم از تکست ویو استفاده میکنیم.در این پست باهام یک برنامه ای خواهیم ساخت که با نحوه کار تکست ویو اشنا بشینم.

من یک پروژه به نام Textview ایجاد کردم و از قسمت پالت ها ابزار تکست ویو رو بر روی لایه خودم میکشم، و از طریق تب activity_main.xml وارد قسمت کد نویسی لایه مون میشیم و خاصیت های تکست ویو مون رو بررسی و چندین خاصیت جدید بهش اضافه میکنیم.(تصویر برنامه من)

کار با تکست ویو در اندروید

می بینیم که تکست ویو تشکیل شده از عرض و ارتفاع که مقدارشون Wrap_content معرفی شده این مقادیر به تکست ویو این امکان رو میده که با نامی که براش انتخاب شده خودش رو هماهنگ کنه.خاصیت android:text وظیفه نام گذاری تکست ویو رو بر عهده داره  ما می بینیم که نام تکست ویو از ادرس خاصی فراخوانی شده (android:text="@string/UnitAzad.Ir") این نوع نام گذاری فراخوانی اطلاعات از استرینگ (String) هست.این فایل حاوی اطلاعات ذخیره شده به فرمت xml هست.در سمت چپ محیط ایکلیپس پوشه ای به اسم values وجود داره ،در داخل این پوشه یک فایل xml به نام string وجود داره که مسئول ذخیره سازی اطلاعات هست.در قسمت های اینده و بالاتر به توضیح کامل استرینگ میپردازیم.البته به به این نکته هم باید توجه کنیم که میتونیم نام تکست ویو رو بدن استفاده از استرینگ بنویسیم و تنها کافی متن مدنظرمون رو بین دو تا کوتیشن ("") قرار بدیم.

حالا میخواهیم با هم چند تا خاصیت جدید به تکست ویو اضافه کنیم خاصیت های مثل قابلیت نشانه گذاری قسمتی از متن،تغییر دادن رنگ در هنگام نشانه گذاری،کپی کردن قسمت مدنظر و تغیر فونت و اندازه فونت.به کدهای زیر توجه کنید؟

 

<TextView
android:layout_width="wrap_content"
android:layout_height="wrap_content"
android:text="@string/hello_world"
android:textIsSelectable="true"
android:textSize="20sp"
android:textStyle="italic"
android:textColorHighlight="#F04D4E" />

خاصیت android:textIsSelectable قابلیت نشانهگذاری قسمتی یا کل متن رو به ما میده و تنها با مقدار True و false کار میکنه،خاصیت android:textColorHighlight به تکست ویو ما این امکان رو میده که در هنگام نشانه گذاری از رنگ خاصی برای های لایت کردن قسمتی از متن استفاده کنه.خاصیت بعدی android:textSize هست که اندازه فونت تکست ویو رو مشخص میکنه با مقدار Sp اندازه گیری میشه،و خاصیت اخری android:textStyle هست که شبک نماشی تکست ویو رو تعیین میکنه که در حالتها bold,normal و italic هست.

دانلود فایل Apk پروژه تکست ویو                                 دانلود سورس پروژه تکست ویو

نظرات (۱)

عالی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی