گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد

اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد

اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
زکات علم، نشر آن است. گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد با هدف خدمت به دانش آموزان ، دانشجویان و آنهایی که علاقه به برنامه نویسی و طراحی و کلیه امور تخصصی کامپیوتر دارند با هدف نشر علم خدمت رسانی کند امید است کاربران در جهت تحقق این اهداف والا یار و همدم ما باشند . . .

آخرین نظرات

آموزش SqlServer

بسم الله الرحمن الرحیم

با توجه به نیاز برنامه نویسان تحت وب و برنامه نویسی ویندوز و موبایل بر آن شدیم آموزش جلسه ای Sql را نیز شروع کنیم بزودی تمام آموزش هایمان برروی این مطلب افزوده خواهد شد منتظر ما باشد

با آموزش Sql ، و به دلیل گستردگی کاربرد این زبان و نرم افزار Sql Server، نه تنها می توانید در طراحی سایت کارتان گسترش یابد بلکه در زمینه های دیگر نیز می توانید از این زبان و نرم افزار استفاده نمایید. کاربرد اس کیوال در زمینه هایی است که با داده سر و کار دارید. ذخیره ی داده ها و اطلاعات ، تحلیل داده ها ، گزارش گیری بسیار قدرتمند از اطلاعات و داده ها و ... از جمله مهمترین کاربرد های زبان اس کیوال و نرم افزار اسکیوال سرور می باشد.

دسترسی سریع به مباحث

مفاهیم پایگاه داده

دیتابیس چیست؟ DataBase
Table چیست ؟
Field چیست ؟
Record چیست ؟

مقدمات Sql 

SQL چیست ؟
تاریخچه اس کیو ال
با SQL چه کار هایی میتوان انجام داد ؟
استفاده از SQL در طراحی سایت
دستورات DML و DDL در اس کیو ال

انواع داده و متغیر در SQL

دستورات Sql

دستور SELECT در sql

دستور SELECT DISTINCT در sql

دیتابیس چیست؟ DataBase

دیتابیس یا پایگاه داده چیست ؟ بانک اطلاعاتی یا پایگاه داده یا دیتابیس (data base) به مجموعه ای از اطلاعات با ساختار منظم  گفته می شود. این پایگاه های اطلاعاتی معمولاً در قالبی که برای دستگاه ها و رایانه ها قابل خواندن و قابل دسترسی باشند ذخیره می شوند.

پایگاه داده اس کیو ال چیست ؟ با گسترش طراحی وب سایت های پویا در شبکه جهانی وب نیاز به یک پایگاه داده و بانک اطلاعاتی (database) بزرگ برای مدیریت محتوا  احساس میشد. مدیریت پایگاه داده ها یک فرایند پیچیده است ، که به طور قابل توجهی با برنامه و زبان برنامه نویسی SQL این نیاز برطرف شده است.

پایگاه داده در اصل مجموعه ای سازمان یافته از اطلاعات است. این واژه از دانش رایانه سرچشمه می گیرد ،اما کاربر وسیع و عمومی نیز دارد، این وسعت به اندازه ای است که مرکز اروپایی پایگاه داده (که تعاریف خردمندانه ای برای پایگاه داده ایجاد می کند) شامل تعاریف غیر الکترونیکی برای پایگاه داده می باشد. در این نوشتار به کاربرد های تکنیکی برای این اصطلاح محدود می شود.

یک تعریف ممکن این است که: پایگاه داده مجموعه ای از رکورد های ذخیره شده در رایانه با یک روش سیستماتیک (اصولی) مثل یک برنامه رایانه ای است که می تواند به سوالات کاربر پاسخ دهد. برای ذخیره و بازیابی بهتر، هر رکورد معمولا به صورت مجموعه ای از اجزای داده ای یا رویداد ها سازماندهی می گردد.

بخش های بازیابی شده در هر پرسش به اطلاعاتی تبدیل می شود که برای اتخاذ یک تصمیم کاربرد دارد. برنامه رایانه ای که برای مدیریت و پرسش و پاسخ بین پایگاه های داده ای استفاده می شود را مدیر سیستم پایگاه داده ای یا به اختصار (DBMS) می نامیم. خصوصیات و طراحی سیستم های پایگاه داده ای در علم اطلاعات مطالعه می شود.

مفهوم اصلی پایگاه داده این است که پایگاه داده مجموعه ای از رکورد ها یا تکه هایی از یک شناخت است. نوعا در یک پایگاه داده توصیف ساخت یافته ای برای موجودیت های نگه داری شده در پایگاه داده وجود دارد: این توصیف با یک الگو یا مدل شناخته می شود. مدل توصیفی، اشیا پایگاه های داده و ارتباط بین آنها را نشان می دهد. روش های متفاوتی برای سازماندهی این مدل ها وجود دارد که به آنها مدل های پایگاه داده گوییم.

پرکاربرد ترین مدلی که امروزه بسیار استفاده می شود، مدل رابطه ای است که به طور عام به صورت زیر تعریف می شود: نمایش تمام اطلاعاتی که به فرم جداول مرتبط که هریک از سطر ها و ستونها تشکیل شده است(تعریف حقیقی آن در علم ریاضیات برسی می شود). در این مدل وابستگی ها به کمک مقادیر مشترک در بیش از یک جدول نشان داده می شود. مدل های دیگری مثل مدل سلسله مراتب و مدل شبکه ای به طور صریح تری ارتباط ها را نشان می دهند.

در مباحث تخصصی تر اصتلاح دادگان یا پایگاه داده به صورت مجموعه ای از رکورد های مرتبط با هم تعریف می شود. بسیاری از حرفه ای ها مجموعه ای از داده هایی با خصوصیات یکسان به منظور ایجاد یک پایگاه داده ای یکتا استفاده می کنند.

معمولا DBMS ها بر اساس مدل هایی که استفاده می کنند تقسیم بندی می شوند: ارتباطی،شی گرا، شبکه ای و امثال آن. مدل های داده ای به تعیین زبانهای دسترسی به پایگاه های داده علاقه مند هستند. بخش قابل توجهی از مهندسی DBMS مستقل از مدل های می باشد و به فاکتور هایی همچون اجرا، همزمانی،جامعیت و بازیافت از خطاهای سخت افزاری وابسطه است.در این سطح تفاوت های بسیاری بین محصولات وجود دارد.

هر database در اسکیوال از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است،این بخشها شامل موارد زیر است :

    Table
    View
    Stored procedre
    Function
    و ....

Table چیست ؟

دول ( table ) در پایگاه داده ها چیست ؟ داده ها در دیتابیس یا پایگاه داده داخل جدول یا table ها ذخیره میشوند. هر database  میتواند شامل چندین table باشد .هر جدول از تعدادی سطر و ستون تشکیل شده است.

برای تمام ستون ها در دیتابیس بسته به نوع کارکرد آن میتوانید نوع مورد نظر خود را تعریف کنید ، مقدارهایی که درون هر فیلد ذخیره میشود بایستی با نوع انتخابی فیلد مطابقت داشته باشد.

جدول یک مجموعه ای است از اطلاعات ثبت شده مرتبط و وابسته به هم که از ستون ها و ردیف ها تشکیل شده است. جداول مهمترین عناصر سیستم های پایگاه داده هستند ، که برای ذخیره و نگهداری سازمان یافته اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند .

جدول بخشی از پایگاه داده است. یک پایگاه داده از جداول مختلف تشکیل شده است.

مثال : برای ذخیره‌سازی انواع مختلف داده ها شما نیازمند ایجاد جداول جداگانه‌ای هستید. برای مثال، اگر شما یک نرم افزار مدیریت مدرسه دارید، ممکن است نیاز به ایجاد جداول زیر باشد:
دانش آموزان – برای ذخیره لیستی از تمام اعضای دانش آموزان
معلمان – ذخیره لیستی از تمام معلمان
حضور و غیاب – برای پیگیری حضور همه دانش آموزان
MarkList – برای ذخیره لیست علامت همه دانش آموزان

Field چیست ؟



Field چیست ؟

به هر یک از خانه های ستون یک جدول فیلد ( Field ) می گویند . هر فیلد یکی از خصوصیات آن موجودیت را به همراه مقدار آن مشخص می کند .

هر فیلد در بر گیرنده یک صفت و ویژگی برای موجودیت می باشد ، که دارای 2 جزء اصلی است :

1.اسم صفت خاصه : نام صفت مورد نظر را تعیین می کند . برای مثال فیلد نام ، نام خانوادگی ،  و ... در جدول اطلاعات مربوط به شخص.
2.مقدار صفت خاصه : در برگیرنده مقدار برای صفت مورد نظر است . برای مثال مقدار " سعید " به عنوان مقدار برای فیلد نام .

یک فیلد نشانه یک ستون در جدول است. یک رکورد مجموعه ای از فیلدها است. تمام رکوردها در همان جدول همان فیلدها راخواهند داشت.

مثال درباره فیلد ها : اگر شما یک جدول با نام “Students” داشته باشید، ممکن است زمینه های زیر مورد نیاز باشند:
Name – برای ذخیره نام و نام خانوادگی دانش آموز
Address – برای ذخیره آدرس
DateofBirth - برای ذخیره تاریخ تولد دانش آموز
RegistrationDate – برای ذخیره تاریخ ثبت نام دانش آموز
و …
اگر شما فیلدی را به جدول اضافه کنید، این فیلد به تمام رکوردهای موجود آن جدول اضافه خواهد شد. در مثال فوق، تمامی رکوردهای جدول در “Students” همان ۴ فیلد را خواهند داشت.

Record چیست ؟

رکورد در پایگاه داده چیست ؟ به سطرهای یک جدول رکورد ( Record ) گفته میشود. هر رکورد مجموعه ای از اطلاعات طبقه بندی شده درباره یک موجودیت خاص است .

موجودیت

موجودیت پدیده ، شی یا فردی در محیط پایگاه داده است که می خواهیم اطلاعات مربوط به آن را نگهداری کنیم .
مثال : به طور مثال در محیط پایگاه داده یک محیط آموزشی، انواع موجودیت ها عبارتند از : دانشجو ، کلاس ، واحدهای درسی ، استاد ، دانشکده و ... .

یک رکورد نشان دهنده یک ورودی در جدول است. یک جدول می تواند هر تعداد رکورد داشته باشد.

مثال از رکورد در پایگاه داده : اگر شما جدول “Students” برای ذخیره اطلاعات دانش آموزان داشته باشید، در این جدول یک رکورد نشان دهنده یک دانش آموز خواهد بود. برای اضافه کردن دانش آموز به برنامه، باید یک رکورد به جدول “Students” اضافه کنید. برای پاک کردن یا ویرایش اطلاعات دانش آموز هم باید شما یک رکورد را از این جدول حذف کنید.

SQL چیست ؟

در مدل رابطه‌ای داده‌ها، زبان ساختارمند پرسش‌ها یا اس کیو ال یا سی کوال (Structured Query Language - SQL) زبانی است سطح بالا مبتنی بر زبان سطح پایین و ریاضی جبر رابطه‌ای که برای ایجاد، تغییر، و بازیابی داده‌ها و نیز عملیات بر روی آنها به‌کار می‌رود.

زبان SQL به سمت مدل شی‌گرا - رابطه‌ای نیز پیشرفت کرده است.

سی‌کوال استاندارد (ANSI (American National Standards Institute را در سال ۱۹۸۶ و ISO (International Organization for Standardization) را در سال ۱۹۸۷ اتخاذ نمود. استانداردهای مختلفی از اس‌کیوال تاکنون عرضه شده که در جدول زیر بیان می‌کنیم:

    اس‌کیوال-87
    اس‌کیوال-89
    اس‌کیوال-92
    اس‌کیوال:1999
    اس‌کیوال:2003
    اس‌کیوال:2005
    اس‌کیوال:2008
    اس‌کیوال:2011
    اس‌کیوال:2012

    اس‌کیوال:2013

    اس‌کیوال:2014

بسیاری از اصطلاحات زبان اس‌کیوال تحت استاندارد بین‌المللی بوده، و در نتیجه، از آنها شبیه بقیه زبانهای استاندارد مثل محصولات شرکت اوراکل PL/SQL [۲] یا Sybase و SQL PL (مدل رویه‌ای) از شرکت آی‌بی‌ام می‌باشد.

اس‌کیوال برای کارهای ویژه و محدودی (گزارش گیری از داده‌ها در پایگاه داده‌های رابطه‌ای) طراحی شده‌است. بر خلاف زبانهای دستوری مثل بیسیک یا سی که برای حل مسائل طراحی شده، SQL زبانی بر پایه اعلان است. زبانهای توسعه یافته‌ای مثل PL/SQL به دنبال کامل کردن زبان به هدف ایجاد زبان برنامه نویسی با حفظ مزیت‌های SQL می‌باشد. شیوه دیگر کار این است که به کدهای زبان برنامه نویسی اجازه دسترسی به پایگاه داده به کمک دستورات SQL داده شود مثلاً PostgreSQL به توابعش اجازه می‌دهد که درون کدهای Perl، Tcl و C نوشته شوند. گاهی به شوخی گفته می‌شود که SQL نه ساخت یافته‌است، نه محدود به گزارش گیری‌ها و اصلاً یک زبان نیست!

مزایای SQL

    SQL بر پایه زبان پرس و جو ساخت یافته میباشد
    SQL به شما اجازه دستیابی و کنترل داده ها را می دهد
    SQL یک استاندارد ANSI( انجمن استاندارد ملی آمریکا) میباشد.
    SQL میتواند درخواستهای پیوسته یک پایگاه داده را اجرا کند
    SQL متواند دوباره اطلاعات را از پایگاه داده پس بگیرد
    SQL میتواند یک رکورد شامل اطلاعات را در پایگاه داده ذخیره کند
    SQL متواند اطلاعات پایگاه داده را به روز رسانی کند
    SQL میتواند هر قسمت از اطلاعات را از پایگاه داده اصلاح یا حذف کند
    SQL میتواند یک پایگاه داده تازه بسازد
    SQL میتواند جداول حاوی اطلاعات جدید را به پایگاه داده اضافه کند
    SQL اجازه تنظیم جداول و شیوه دستیابی به اطلاعات و نحوه نمایش اطلاعات را میدهد.


 تاریخچه اس کیو ال

منشا اصلی سی‌کوال به مقالهٔ سال ۱۹۷۰ ادگار کاد تحت عنوان «مدل رابطه‌ای داده‌ها برای بانک‌های بزرگ داده‌های اشتراکی»[۱] باز می‌گردد. در دههٔ ۷۰ گروهی از شرکت آی‌بی‌ام در شهر سان خوزه بر روی سیستم پایگاه داده‌های سیستم آر بدون توجه به این مقاله کار می‌کردند و زبان SEQUEL را به منظور عملیات و بازیابی اطلاعات ذخیره شده در سیستم آر ایجاد کردند. اگر چه اس‌کیوال ناشی از تلاشهای کاد بود اما دونالد چامبرلین و ریموند بویس به عنوان طراحان زبان SEQUEL شناخته می‌شوند.

سمینارهایی در زمینه فناوری بانک اطلاعاتی و مباحثاتی در مورد مزایای مدل رابطه‌ای جدید برگزار گردید. تا ۱۹۷۶ مشخص بود که آی‌بی‌ام که طرفدار جدی فناوری بانک اطلاعاتی رابطه‌ای بوده، توجه زیادی نسبت به زبان سی‌کوال دارد. تبلیغات در زمینه سیستم آر باعث جذب گروهی از مهندسین در منلو پارک در کالیفرنیا گردید. این گروه به این نتیجه رسیدند که تحقیقات آی‌بی‌ام منجر به یک بازار تجاری برای بانک‌های اطلاعاتی رابطه‌ای خواهد گردید.

در ۱۹۷۷ این گروه شرکتی بنام اینک (Inc) و رلیشنال سافتویر (Relational Software) تأسیس نمودند تا یک سامانه‌ مدیریت پایگاه‌های داده‌ رابطه‌ای بر اساس سی‌کوال بسازند. محصولی بنام اوراکل در ۱۹۷۹ عرضه گردید، و اولین سامانه مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای بوجود آمد. به این ترتیب محصول اوراکل باعث گردید اولین محصول آی‌بی‌ام برای مدت ۲ سال در بازار دچار رکود باشد. این محصول بر روی مینی کامپیوترهای وکس دیجیتال (VAx Digital) اجرا می‌شد که خیلی از کامپیوترهای بزرگ آی‌بی‌ام ارزان‌تر بودند.

امروزه این شرکت با نام اوراکل اولین فروشنده سیستم‌های مدیریت بانک اطلاعاتی رابطه‌ای است. استادان آزمایشگاه‌های کامپیوتر در دانشگاه برکلی کالیفرنیا نیز در نیمه دهه ۱۹۷۰ مشغول تحقیق در زمینه بانک‌های اطلاعاتی رابطه‌ای بودن (مانند تیم تحقیق آی‌بی‌ام)، گروه فوق نیز یک نمونه از سامانه مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای ایجاد نمودند و سیستم خود را اینگرس (Ingres) نام نهادند.

پروژه اینگرس شامل یک زبان پرس‌وجو بنام QUEL بود، اگر چه از سی‌کوال خیلی ساخت یافته تر بود، اما شباهت آن به زبان انگلیسی کمتر بود.

در حالیکه اوراکل و اینگرسبرای ارائه محصولات تجاری در رقابت بودند، پروژه سیستم آر شرکت آی‌بی‌ام در تلاش بوده‌است که یک محصو ل تجاری با نام SQL/Data system (یا SQL/DS) عرضه نماید. آی‌بی‌ام موجودیت SQL/DS را در ۱۹۸۱ اعلام، و در ۱۹۸۲ شروع به عرضه محصول خود نمود. در سال ۱۹۸۳ آی‌بی‌ام یک نسخه SQL/DS را برای VM/CMS (سیستم‌عاملی که در کامپیوتر بزرگ آی‌بی‌ام غالبا استفاده شده بود)، اعلام نمود.

همچنین در سال ۱۹۸۳ شرکت آی‌بی‌ام، محصول دی‌بی‌تو را معرفی نمود که یک سامانه مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای برای سیستم‌های بزرگ آن شرکت بود. دی‌بی‌تو تحت سیستم‌عامل وی‌ام‌اس (سیستم‌عامل مراکز کامپیوتری بزرگ) اجرا می‌شد. اولین نسخه دی‌بی‌تو در ۱۹۸۵ عرضه گردید، و مسئولین آی‌بی‌ام اعلام نمودند که این محصول یک برنامه استراتژیک برای تکنولوژی نرم‌افزاری آی‌بی‌ام می‌باشد. از آن تاریخ تاکنون دی‌بی‌تو سامانه مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای شاخصی بوده و آی‌بی‌ام از آن حمایت نموده و زبان «سی‌کوال دی‌بی‌تو» استاندارد عملی زبان بانک اطلاعاتی بوده‌است.


با SQL چه کار هایی میتوان انجام داد ؟

  1.     SQL  این توانایی را  دارد که یک کوئری (Query) را اجرا کند.
  2.     SQL میتواند داده ها را از دیتابیس بازیابی کند.
  3.     SQL میتواند رکوردهایی را به دیتابیس اضافه (Insert) کند.
  4.     SQL میتواند رکوردها را از دیتابیس واکشی و ویرایش (Update) کند.
  5.     SQL میتواندرکوردها را از دیتابیس واکشی و حذف (Delete) کند.
  6.     SQL میتواند یک پایگاه داده جدید (New Database) ایجاد کند.
  7.     SQL میتواند یک جدول به دیتابیس (New Table) اضافه کند.
  8.     SQL میتواند stored procedure  در دیتابیس ایجاد کند.
  9.     SQL میتواند  view در دیتابیس ایجاد کند.
  10.     SQL میتواند به table ، procedure و view  ها دسترسی تعریف کند.


استفاده از SQL در طراحی سایت

برای ایجاد یک وب سایت داینامیک که داده ها و اطلاعات را از یک پایگاه داده بخواند شما بایستی بایستی مراحل زیر را پیگیری کنید.

  •     استفاده از یک برنامه سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای  (RDBMS)  مانند Access  ، SQL Server ، My SQL
  •     یک زبان برنامه نویسی تحت سرور مانند PHP یا ASP
  •     استفاده از پایگاه داده SQL
  •     استفاده از HTML و CSS

دستورات DML و DDL در اس کیو ال



دستورات DML و DDL در اس کیو ال

SQL به دو قسمت تقسیم میشود :

  •     زبان دستکاری داده ها Data Manipulation Language
  •     زبان تعریف داده ها Data Definition Language


دستورات DML  شامل بخشهای زیر میشوند

  •     SELECT واکشی اطلاعات از دیتابیس
  •     UPDATE ویرایش اطلاعات دیتابیس
  •     DELETE پاک کردن اطلاعات از دیتابیس
  •     INSERT INTO اضافه کردن اطلاعات جدید به دیتابیس


دستورات DDLشامل بخشهای زیر میشوند

  •     CREATE DATABASE ایجاد یک دیتابیس جدید
  •     ALTER DATABASE ایجاد تغییرات در دیتابیس
  •     CREATE TABLE ایجاد یک table  جدید
  •     ALTER TABLE اعمال تغییرات در table
  •     DROP TABLE پاک کردن یک table
  •     CREATE INDEX  ایجاد یک شاخصه
  •     DROP INDEX حذف یک شاخص


تعریف شاخصه Index : شاخص عبارتست از یک شماره که به هر یک از فیلدها در سطرهای یک جدول اختصاص داده می شود . شاخص ها در پشت پرده جداول ایجاد شده و از دید کاربر کاملا مخفی هستند . استفاده از شاخص ها باعث می شود تا برنامه بتواند مقادیر سطرهای مختلف را بر حسب مقدار یک فیلد و بر حسب شماره شاخص آنها از کم به زیاد یا بر عکس مرتب کند و در عملیات جستجو باعث بالا رفتن سرعت جستجو می شود .

انواع داده و متغیر در SQL

در این قسمت از آموزش sql ، انواع داده در اسکیوال را شرح میدهیم.

انواع داده رشته ای  در اسکیوال : Character strings 

این نوع فیلد برای نگهداری عبارات و یا حروف ASCII می‌باشد. در این نوع فیلد‌ها، برای نگهداری هر حرف، یک بایت اشغال می‌شود و لذا نیاز به Collation برای تعیین زبان اطلاعات می‌باشد.

نوع داده شرح

char(n)

اطلاعات متنی با طول ثابت از ۱ تا حداکثر ۸۰۰۰ حرف را در خود ذخیره می‌کنند.

varchar(n)

اطلاعات متنی با طول متغیر از ۱ تا حداکثر ۸۰۰۰ حرف را در خود ذخیره می‌کنند. فرق بین Char و VarChar در این است که در Char، طول رشته ثابت است. یعنی اگر یک فیلد را از نوع Char(20) معرفی کرده و در آن کلمه Orion را قرار دهیم، عین ۲۰ حرف استفاده خواهد شد. یعنی ۵ کاراکتر اول را کلمه مربوطه اشغال کرده و ۱۵ کاراکتر باقی‌مانده، Blank خواهند بود. اما در VarChar اینگونه نیست..

varchar(max)

اطلاعات از ۱ تا ۲ مگا حرف ذخیره می‌شود و مکانیزم آن هم بصورت پوینتری می‌باشد.

text

اطلاعات از ۱ تا ۲ مگا حرف ذخیره می‌شود. این نوع داده همانند Image و VarBinary(MAX) در خود رکورد ذخیره نمی‌شوند. بلکه توسط یک پوینتر به جای دیگری اشاره می‌کنند. این نوع داده در SQL 10 حذف شده و بجای آن‌ها از VarChar(MAX) استفاده می‌شود..

انواع داده یونیکد  در اسکیوال : Unicode types

این نوع فیلد‌ها برای نگهداری متون Unicode بوده و برای نگهداری هر حرف، از دو بایت استفاده می‌شود. پس مسلماً نسبت به نوع داده‌های کاراکتری، حافظه بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد و در ضمن کمی هم کندتر است. این نوع فیلد‌ها، احتیاج به Collation ندارند.

نوع داده

شرح

nchar(n)

در این نوع داده، اطلاعات از ۱ تا حداکثر ۴۰۰۰ حرف با طول ثابت ذخیره می‌شود.

nvarchar(n)

در این نوع داده، اطلاعات از ۱ تا حداکثر ۴۰۰۰ بایت با طول متغیر ذخیره می‌شود.

nvarchar(max)

در این نوع داده از ۱ تا ۱ مگا حرف ذخیره می‌شود. مکانیزم آن هم بصورت Pointer می‌باشد.

ntext

در این نوع داده، از ۱ تا ۱ مگا حرف ذخیره می‌شود. مکانیزم آن هم بصورت Pointer .

انواع داده باینری  در اسکیوال : Binary types

این نوع فیلد‌ها برای نگهداری اطلاعات بصورت بایناری مانند تصاویر مناسب هستند

نوع داده

شرح

bit

یک فیلد دو بیتی است و می‌تواند ۰ و ۱ و Null را ذخیره کند.کاربرد آن در زمان‌هایی است که دو حالت وجود داشته باشد. مانند جنسیت زن و مرد.

binary(n)

این نوع فیلد‌ها، از ۱ تا ۸۰۰۰ بایت را در خود جای می‌دهند.

varbinary(n)

این نوع فیلد‌ها هم از ۱ تا ۸۰۰۰ بایت را در خود جای می‌دهند. (متغیر).

varbinary(max)

این نوع Datatype در SQL 2005 معرفی شده و تقریباً همانند داده‌های Image هستند.

image

این نوع فیلد‌ها از ۱ تا حداکثر ۲ گیگابایت را می‌توانند ذخیره کنند. فرق این نوع داده‌ها با دو نوع قبلی این است که در دو نوع قبلی، اطلاعات در خود رکورد ثبت می‌شوند ولی در این نوع داده‌ها، اطلاعات در یک Page ذخیره می‌شود و به جایش در رکورد، یک پوینتر ۱۶ بایتی ذخیره می‌شود. این نوع فیلد‌ها در SQL 10 حذف شده و به جایش باید از VarBinary استفاده کرد.

انواع داده عددی  در اس کیو ال : Number types

این نوع فیلد برای نگهداری اعداد صحیح و بدون اعشار استفاده می‌گردد و دارای ۴ نوع به شرح زیر است. در ضمن این نوع فیلد‌ها رتبه یک سرعت در نوع فیلد‌های عددی را دارد.

نوع داده

شرح

tinyint

یک بایت را اشغال می‌کند و می‌تواند از ۰ تا ۲۵۵ را در خود ذخیره کند.

smallint

یک عدد دو بایتی است و می‌تواند از ۳۲۷۶۷ منفی تا ۳۲۷۶۷ مثبت را در خود ذخیره کند.

int

یک عدد چهار بایتی است که می‌تواند اعداد بین مثبت و منفی ۲ میلیارد را در خود ذخیره کند.

bigint

یک عدد ۸ بایتی است که می‌تواند اعداد بین مثبت و منفی ۴ میلیارد را در خود ذخیره کند.

decimal(p,s)

این نوع فیلد برای نگهداری اعداد اعشاری با تعداد اعشار مشخص استفاده می‌گردد. این نوع فیلد‌ها بسیار کند بوده و استفاده از آنها توصیه نمی‌گردد. که در آن Precision به معنای تعداد کل رقم‌های عدد و Scale تعداد ارقام اعشار را مشخص می‌کند. مثلاً اگر فیلدری بصورت Deciaml(6,2) تعریف شود، حداکثر آن برابر ۹۹۹۹٫۹۹ می‌باشد..

numeric(p,s)

.

smallmoney

یک عدد ۴ بایتی است که می‌تواند ۶ رقم صحیح و ۴ رقم اعشار را در خود ذخیره کند..

money

یک عدد ۸ بایتی است که می‌تواند ۱۵ رقم صحیح و ۴ رقم اعشار را در خود ذخیره کند..

float(n)

یک عدد ۸ بایتی که اعداد بصورت توانی از ۱۰ نگهداری می‌شوند. .

real

یک عدد ۴ بایتی است که اعداد بصورت توانی از ۱۰ نگهداری می‌شوند..

انواع داده تاریخ  در اس کیوال  :Date types

این نوع فیلد‌ها برای نگهداری تاریخ میلادی و ساعت استفاده می‌شود و برای تاریخ شمسی کاربرد ندارد.

نوع داده

شرح

datetime

این نوع فیلد، ۸ بایتی است و از سال ۱۷۰۰ تا ۹۹۹۹ را با دقت هزارم ثانیه ذخیره می‌کند..

datetime2

.

smalldatetime

این نوع فیلد، ۴ بایتی است و از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۷۹ را با دقت هزارم ثانیه ذخیره می‌کند..

date

این نوع فیلد‌ها برای نگهداری تاریخ میلادی استفاده می‌شود.

time

این نوع فیلد‌ها برای نگهداری ساعت استفاده می‌شود.

datetimeoffset

 

timestamp

 

انواع دیگر داده ها  در sql: Other data types

 

نوع داده

شرح

sql_variant

این نوع فیلد برای نگهداری انواع داده استفاده می‌شود و نوع آن با توجه به اولین مقداری که در آن قرار می‌گیرد تعیین خواهد شد. چون نوع و حجم فیلد مشخص نیست، لذا تنها یک اشاره‌گر ۱۶ بایتی در آن قرار گرفته و داده اصلی در فایل جداگانه نگهداری می‌شود. استفاده از این نوع فیلد، توصیه نمی‌گردد..

uniqueidentifier

.این فیلد ۱۶ بایتی، به ما کدی Unique یا تک می‌دهد که به اصطلاح GUID می‌گویند. یکی از کاربردهای آن در Replication است.

xml

این فیلد بیشتر برای انتقال اطلاعات و دستورات تحت web استفاده می‌شود و شامل انواع MetaData های مختلف است.

cursor

این فیلد مربوط به کنترل Cursor است .

table

.

دستور SELECT در sql

دستور SELECT در اسکیوال برای انتخاب و استخراج اطلاعات مورد نظر از یک یا چند جدول و سپس مشاهده نتایج در یک جدول موقت استفاده می شود  :

SELECT column_name(s)
FROM table_name

SELECT در اینجا به مفهوم فعل است و مشخص میکند که میخواهیم اطلاعاتی را بخوانیم .

  • SELECT فهرست ستونها مشخص میکند که قصد خواندن کدام ستونها را از بانک داریم در صورتی که در این فهرست * قرار دهیم کلیه ستونهای جدول نمایش داده میشود .
  • با استفاده از کلمه FROM مشخص میکنیم که از کدام جدول یا جداول این ستونها باید انتخاب شوند .

دستور SELECT * 

دستور SELECT *  همه اطلاعات موجود در جدول را انتخاب میکند.برای انتخاب کلیه ستون های جدول  در قسمت نام ستون باید علامت * را گذاشت استفاده کرد . 

SELECT * FROM table_name

نکته مهم :  برخی از برنامه نویسان بجای نوشتن تمام ستونهایی که در تهیه گزارش به آنها احتیاج دارند از * استفاده میکنند که این کار باعث بالا رفتن بار شبکه شده و کارایی سیستم را پایین می آورد لذا بهتر است بجای استفاده از * کمی بخود زحمت دهید و لیست تمامی ستونها را بطور کامل قید کنید .

دستور SELECT DISTINCT در sql

چنانچه در ستون های مورد جستجو ، موارد تکراری وجود داشته باشد در نتیجه خروجی نمایش داده خواهند شد . برای جلوگیری از چنین موردی و عدم نمایش موارد تکراری پس از دستور Select عبارت DISTINCT نوشته می شود .

SELECT DISTINCT column_name(s)
FROM table_name

مثال : تصور کنید یک جدول مشتری با ١٠٠٠ رکورد با ٩٠ درصد مشتری از کالیفرنیا، Query زیر کد CA را ٩٠٠٠ بار خواهد باز گرداند که اصلاً یک نتیجه مفیدی نمی باشد.

SELECT State From Customer

کلید واژه Distinct در این موقعیت شما را کمک می کند. Distinct که درست بعد از SELECT قرار می گیرد، به SQL Server دستور داده که سطرهای تکراری در نتایج را حذف نماید. بنابراین Query زیر هر کد ایالتی را فقط یک بار باز می گرداند به طور وضوح لیستی که شما جستجو می کنید.

SELECT DISTINCT State From Customer

نکته : همتای کلید واژه Distinct ، All می باشد که SQL Server را برای بازگرداندن همه سطرها آگاه می سازد خواه آن واحد باشد یا خیر. All پیش فرض دستور select است ، پس نیازی به نوشتن آن نیست.

نظرات (۲)

من همچنان منتظر جواب شما برای تبادل لینک هستم
http://pcpower.blog.ir
سلام
وبلاگ خوب و مفیدی دارید
شما تبادل لینک میکنید؟
آدرس : pcpower.blog.ir
پاسخ:
بله دوست عزیز لینک شما بزودی درج می گردد
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی