گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد

اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد

اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
زکات علم، نشر آن است. گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد با هدف خدمت به دانش آموزان ، دانشجویان و آنهایی که علاقه به برنامه نویسی و طراحی و کلیه امور تخصصی کامپیوتر دارند با هدف نشر علم خدمت رسانی کند امید است کاربران در جهت تحقق این اهداف والا یار و همدم ما باشند . . .

آخرین نظرات

هدفمندی یارانه ها فاز دوم

ثبت نام ۷۰ میلیون ایرانی / انصراف ۶ میلیونی

به گزارش گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد به نقل از سرویس های خبری داخلی و خارجی:

درباره تعداد انصراف دهندگان از یارانه نقدی در مرحله جدید اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: در حالت کلی طبق آمار دریافتی از سوی مسئولان حدود ۷٫۵ درصد از مردم در این مرحله ثبت نام نکرده و از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند.

وی افزود: البته از این رقم بخش بزرگی مربوط به ایرانیان خارج نشین یا کسانی که در خارج به سر می‌برند است از همین رو بدون لحاظ این افراد باید گفت در دور جدید ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی تنها ۳٫۵ الی ۴ درصد از مردم از ثبت نام خودداری کرده و انصراف داده‌اند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید براینکه نمایندگان منتظر اعلام آمار مکتوب و رسمی در این باره از سوی دولت هستند، گفت: دولت باید برای اعلام قیمت‌های واقعی پیش قدم شود و هر چه سریعتر آمار انصرافی‌ها را اعلام کند.

نکو با بیان اینکه ۷۱ میلیون نفر از ایرانیان داخل کشور نسبت به دریافت یارانه نقدی ثبت نام کرده‌اند تصریح کرد: در این مرحله کمتر از ۷ میلیون نفر ثبت نام نکرده‌اند که بدون لحاظ خارج نشینان باید گفت فقط سه و نیم میلیون نفر در داخل کشور انصراف داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آمار انصراف ۳٫۵ الی ۴ درصدی هم باید برای دولت قابل توجه باشد، گفت: دولت باید از این آمار به عنوان موفقیت یاد کند چرا که از بین ۷۷ میلیون نفر باز هم تعدادی از مردم به توصیه دولت گوش کرده و نسبت به دریافت یارانه نقدی اقدام نکرده‌اند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: دولت باید در شیوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تجدیدنظر کند تا مردم بیشتر از گذشته به انصراف از دریافت یارانه نقدی تشویق شوند؛ یکی از دلایل عدم انصراف مردم در این دوره افزایش تورم و گرانی کالاها بود چرا که مردم نگران هستند در دور جدید هم شاهد گرانی و تورم باشند.

نکو ضمن اشاره به اینکه بسیاری از مردم یارانه نقدی را کمکی برای جبران خسارت می‌دانند گفت: دولت باید در جهت کاهش نرخ تورم و مدیریت قیمت‌ها به گونه‌ای عمل کند که مردم متوجه شوند اگر از دریافت یارانه انصراف دهند این مبلغ صرف تولید، بهداشت و درمان می‌شود و در نتیجه مردم منفعت می‌برند.

نارضایتی دولت از آمار ثبت‌نام یارانه

ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی به پایان رسید و همان طور که پیش‌بینی می‌شد تعداد اندکی از مردم انصراف دادند تا جایی که معاون اجرایی رئیس‌جمهور اعلام کرد که آمار انصراف‌دهندگان مطلوب دولت نبود.

محمد شریعتمداری با بیان اینکه همه ثبت‌نام‌کنندگان در سایت رفاهی در اردیبهشت، یارانه نقدی می‌گیرند، گفت: بخش اندکی از مردم درآمد خود را در سایت رفاهی، بالای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کردند. شریعتمداری در نخستین گردهمایی معاونان برنامه‌ریزی و اشتغال و مدیران کل دفاتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری‌های سراسر کشور با تشریح چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در کشور و همچنین تبیین برخی آسیب‌شناسی‌های ناشی از اجرای مرحله اول این قانون، بر عمل دولت به تکلیف قانونی خود تاکید کرد و اظهارداشت: پس از ثبت‌نام مردم برای دریافت یا انصراف از یارانه، در حال پردازش داده‌های خوداظهاری هستیم.

وی معتقد است: آنچه از این ثبت‌نام تاکنون مشخص است نشانگر اطلاعات خوشایند در برخی زمینه‌ها نیست، چراکه آنچه مردم در ثبت‌نام‌ها ابراز کردند به سمت حداقل دستمزد میل می‌کند که اگر این موضوع صددرصد درست باشد، نامطلوب بوده و چنانچه واقعیت هم نداشته باشد به شکل دیگری نامطلوب توصیف می‌شود. در کل  آمار به دست آمده تاکنون خوشایند نبوده است. به‌گفته شریعتمداری، البته آمارها هنوز خام است و بانک‌های اطلاعاتی باید در این‌باره کارهای دیگری انجام دهند. وی با بیان اینکه ‌میزان شرکت مردم درباره ثبت‌نام متناسب با نظرسنجی ما بوده است، تصریح کرد: از نظر ما دهک‌های ۹ و ۱۰ درآمدی باید ثبت‌نام نمی‌کردند اما از مجموع۱۰ درصدی که گفته بودند ثبت‌نام نمی‌کنیم، نظرسنجی کردیم که با نتایج جالبی روبه‌رو شدیم. شریعتمداری گفت: آنهایی که خودشان معتقد بودند یارانه به آنها تعلق نمی‌گیرد، ۴۵ درصدشان گفتند که ما بهتر می‌توانیم یارانه را میان فقرا توزیع کنیم و عده‌ای هم می‌گفتند که اگر ثبت‌نام نکنیم به عنوان ثروتمند شناخته شده و مالیاتی‌ها سراغ ما می‌آیند.

رئیس ستاد هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد ثبت‌نام‌ها از طریق ‌ای‌پی شخصی و کافی‌نت و بقیه از طریق دفاتر کمیته امداد، بهزیستی و پیشخوان دولت انجام شد. معاون اجرایی رئیس‌جمهور در ادامه اعلام کرد که روزانه از ۲ تا ۴ میلیون و۲۰۰ هزار نفر برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌اند، ضمن اینکه هرچند آمار به دست آمده خوشایند نیست و میزان درآمد بخش قابل توجهی از جامعه به سمت حداقل دستمزد میل می‌کند اما فکر می‌کنیم کاری که با دقت انجام شده، صحیح بوده و هم‌اکنون در زمان به‌دست آوردن آمار خام قرار داریم و این آمار نیازمند پردازش است.

اعلام شکست دولت
محمد شریعتمداری تلویحا اعتراف کرد که دولت در اجرای طرح ثبت‌نام یارانه‌ها شکست خورده است و آمار انصرافی‌ها را نامطلوب می‌خواند. معلوم نیست دولت چرا باید هزینه گزاف ثبت‌نام را متحمل می‌شد و برای مردم ایجاد زحمت می‌کرد. از قبل هم مشخص بود که بیش از ۹۰ درصد مردم اقدام به ثبت‌نام می‌کنند و جالب اینکه معاون اجرایی رئیس‌جمهور می‌گوید: ما این پیش‌بینی‌ها را کرده بودیم و این کار باید انجام می‌شد! اگر دولت چنین پیش‌بینی‌هایی را کرده بود معلوم نیست چرا متحمل این هزینه گزاف شد.

ناسپاسی از صدا و سیما
شریعتمداری در ادامه سخنان خود در اظهاراتی عجیب گفت: تلویزیون به‌گونه‌ای تبلیغ می‌کرد که مردم ثبت‌نام کنند ضمن اینکه دهک‌های نهم و دهم در تبلیغ تلویزیون گم شده بودند. البته تلویزیون تلاش خود را برای ثبت‌نام مردم انجام داد. من دیروز (یکشنبه) در رادیو شنیدم که امروز روز آخر ثبت‌نام است از این‌رو مردم جا نمانند و ثبت‌نام کنند! سخنان شریعتمداری در حالی است که صدا و سیما کاملا در راستای سیاست‌های یارانه‌ای دولت انواع و اقسام تبلیغات و زیرنویس‌ها را اجرایی کرد و به سفارش مسؤولان این تبلیغ‌ها را انجام داد و حالا مسؤولان ناسپاسی می‌کنند! مسؤولان صدا و سیما همه انتقادات را به جان خریدند و حالا از سوی دولت نیز مورد شماتت قرار می‌گیرند.

روحانی: گزارش می‌دهیم
در همین حال رئیس‌جمهوری گفت: دولت قدم به قدم درباره اینکه پول ناشی از انصراف خانوارها از دریافت یارانه در چه محلی هزینه می‌شود، به مردم گزارش شفاف خواهد داد. حسن روحانی درباره چگونگی اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: دولت در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در پی اجرای تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۹۳ است و در این راستا اولین قدم با همکاری مردم بسیار خوب برداشته شد و با توجه به اینکه در قانون آمده بود افرادی که نیازمند هستند، باید یارانه دریافت کنند، دولت از مردم خواست تا کسانی که احساس نیاز دارند، ثبت‌نام کنند. روحانی افزود: این اقدام بزرگی بود که با کمال آرامش و طمأنینه مردم ظرف ۱۰ روز در سراسر کشور به انجام رسید. وی ادامه داد: همچنین از همه کسانی که به دعوت فرهیختگان، علما، بزرگان و دلسوزان جامعه و به قانون مجلس لبیک گفته و ثبت‌نام نکرده یا پس از ثبت‌نام انصراف دادند نیز تشکر می‌کنم، البته راه انصراف از دریافت یارانه تا پایان سال باز خواهد بود. روحانی تصریح کرد: مردم هر زمان که احساس کنند پول ناچیزی که از این محل دریافت می‌کنند در اختیار خانواده بزرگ ملت و توسعه بهداشت، درمان، تولید و حمل و نقل عمومی و حفظ محیط زیست قرار می‌گیرد، همکاری کرده و می‌توانند از دریافت یارانه انصراف دهند. روحانی با بیان اینکه قدم دوم در مسیر اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها که اعلان قیمت حامل‌های انرژی است در هفته ‌جاری انجام خواهد شد، افزود: دولت می‌توانست قیمت‌های بالایی برای حامل‌های انرژی تعیین کند و درآمد بیشتری به نفع تولید و ارائه خدمات به مردم کسب کند اما به خاطر شرایط تورمی کشور این قیمت‌ها با شیب ملایمی افزایش خواهد یافت که اثر آن بر تورم بسیار کم خواهد بود.

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: مردم باید مراقب باشند تا در گوشه و کنار عده‌ای از این افزایش قیمت‌ها سوء‌استفاده نکرده و با تبلیغات غیردقیق موجب ترس مردم نشوند چرا که آثاری روی قیمت‌ها نخواهد داشت. روحانی افزود: البته افزایش قیمت حامل‌های انرژی تورم بسیار محدودی را در پی خواهد داشت اما به آن میزان نیست که بخواهد موجب نگرانی مردم شده و مشکلی را ایجاد کند.

دولت به تکلیف قانونی عمل کرد
مشاور ارشد رئیس‌جمهوری نیز اظهار داشت: همه افرادی که سرپرستان آنها برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌اند از این پس یارانه دریافت خواهند کرد. به گزارش مهر، اکبر ترکان ادامه داد: دولت مطابق مصوبه مجلس باید به کسانی یارانه دهد که نیازمند و خواستار دریافت یارانه باشند. واقعیت این است که دولت آمار دقیقی از میزان و شمار خانوارهای فقیر دراختیار ندارد. آنچه دولت در اختیارش بود آمارهای مربوط به ۷ میلیون نفر از افراد خیلی ضعیف از نظر درآمدی است که تحت نظر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی‌اند. این ۷ میلیون نفر از کمک‌های دو نهاد یادشده استفاده می‌‌کنند. همچنین ۷ میلیون نفر افراد ضعیف نیز شناسایی شده‌اند که کمیته امداد و بهزیستی منابع کافی برای پرداخت به آنها ندارند. ترکان درباره اینکه آیا توانایی شناخت افراد پردرآمد هم وجود نداشت، گفت: در این باره اختلاف‌نظر وجود داشت. به طور مثال وقتی در دولت گفته شد که صاحبان درآمدهای سه میلیون تومان در ماه جزو گروه‌های پردرآمد هستند، معاون اجرایی گفت شاید این افراد بدهی و قسط داشته باشند یا آنها مستاجرند و فقط درآمدشان این رقم است. مشاور ارشد رئیس‌ دولت یازدهم، از طرف دیگر به موضوع تکافوی درآمدهای دولت برای پرداخت یارانه اشاره کرد که بشدت تحت فشار است. به گفته وی، دولت در سال ۱۳۹۲حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه به خانواده‌ها داد اما فقط ۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد از طریق اجرای قانون یارانه‌ها به دست آورده بود. بنابراین این وضع نمی‌توانست و نمی‌تواند ادامه یابد. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به قیمت‌های جهانی نفت و گاز و میزان مصرف داخل، ارزش سوخت مصرفی ایران فقط در دو عنصر یاد شده ۱۴۰ میلیارد دلار است که رقم فوق‌العاده‌ای است. دولت الان سوخت را با قیمت هر دلار ۲۵۰۰ تومان دراختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی