گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد

اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد

اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
زکات علم، نشر آن است. گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد با هدف خدمت به دانش آموزان ، دانشجویان و آنهایی که علاقه به برنامه نویسی و طراحی و کلیه امور تخصصی کامپیوتر دارند با هدف نشر علم خدمت رسانی کند امید است کاربران در جهت تحقق این اهداف والا یار و همدم ما باشند . . .

آخرین نظرات

نظام وظیفه

شرایط معافیت تحصیلی برای دانشجویان 

1- از چه تاریخی مشمولان وارد سن مشمولیت می شوند؟

جواب :  تمام افراد ذکور ایرانی که به سن 18 سالگی تمام می رسند از اول ماه تولد که طی آن ماه وارد 19 سالگی می شوند مشمول قانون وظیفه عمومی می گردند .وتاشش ماه فرصت دارند خودرابه سازمان معرفی نمایند.

2- حداکثر زمان معرفی مشمولانی که قبل از سن مشمولیت فارغ التحصیل ، ترک تحصیل یا اخراج می شوند چه مدت می باشد؟

 جواب : حداکثر مدت معرفی ایشان 6 ماه پس از رسیدن به 18 سالگی تمام است .

مثال: دانش آموز متولد 18/2/73 که قبل از 1/2/91 فارغ التحصیل ، انصراف ، ترک تحصیل یا اخراج از تحصیل شده باشد حد اکثر تا 18/8/91 فرصت معرفی خود را دارد.

3- حداکثر زمان معرفی مشمولانی که پس از سن مشمولیت ، فارغ التحصیل، انصراف، ترک تحصیل یا اخراج می شوند چه مدت می باشد؟

جواب : از تاریخ فراغت ، اخراج یا ترک تحصیل یکسال فرصت دارند تا خود را معرفی نمایند.

 مثال: دانش آموز متولد 18/2/73 که در تیرماه 1391 فارغ التحصیل، انصراف ، ترک تحصیل ویااخراجی محسوب شوند تاپایان تیر ماه 92 مهلت معرفی خواهد داشت.

از تاریخ فراغت ، اخراج یا ترک تحصیل یکسال فرصت دارند تا خود را معرفی نمایند.

(جهت ایجاد تسهیلات برای این قبیل مشمولان ، برای شرکت در آزمون دانشگاهها ،تا 31/6/سال بعد از فراغت از تحصیل مهلت معرفی دارند.)

 4- دانش آموزانی که از مهر91 در پایه اول مقطع متوسطه یا پایین تر شروع به تحصیل  نموده اند تا چه زمانی مجاز به تحصیل خواهند بود؟

جواب :  اینگونه مشمولان حداکثر تاپایان 20 سالگی مجازند برابر ضوابط وزارت آموزش و پرورش ادامه تحصیل دهند ، رشته های تحصیلی تاثیری در این مدت زمان نخواهند داشت.

5-   دانش آموزی که از مهر 91 در پایه دوم یا بالاتر شروع به تحصیل نموده اند تا چه زمانی مجاز به تحصیل خواهند بود؟

جواب : چنانچه در رشته ی کاردانش یا فنی حرفه ای به تحصیل اشتغال دارند حداکثر تا پایان 22سالگی ورشته های مختلف پیش دانشگاهی حداکثر تا 24 سالگی مجاز به تحصیل خواهند بود.

6- آیا دانش آموزانی که درورود به سن مشمولیت در مقطع راهنمایی به تحصیل اشتغال دارند حق ادامه تحصیل خواهند داشت ؟

جواب : بله درصورت پیوستگی تحصیلی حداکثر تاپایان 20 سالگی میتوانند تحصیل نمایند.

 7- آیا دانش آموزان درمهلت یکساله معرفی پس از فراغت ،اخراج، انصراف یا ترک تحصیل می توانند ادامه تحصیل دهند؟

جواب : اینگونه مشمولان می توانند بدون صدور معافیت تاپایان مهلت یکساله وپس از معرفی تاموعد اعزام خود ادامه تحصیل بدهند

مثال : دانش آموزمتولد 15/8/70 که در مهر 91 درپایه دوم کاردانش شروع به تحصیل نماید می تواند خود را به وظیفه عمومی معرفی نماید چنانچه مشمول مذکور تا 15/8/92 فارغ التحصیل نشده می تواند بدون صدور معافیت تحصیلی حداکثر تا15/8/93به تحصیل ادامه دهد وپس از این تاریخ 15/8/93 درصورت عدم معرفی وارد غیبت خواهد شد.

8 - آیا به مشمولانی که به صورت داوطلب آزاد تحصیل می کنند معافیت تحصیلی تعلق می گیرد؟

جواب : خیر اینگونه مشمولان حق استفاده از معافیت تحصیلی را نخواهند داشت وشروع به تحصیل داوطلب آزاد به عنوان انصراف از تحصیل تلقی می گردد.

9-  متولدین سه ماه اول سال 71 در سال های قبل که در خرداد ماه سال 90 فارغ التحصیل  شده اند تاچه زمان مهلت معرفی خود به وظیفه عمومی را داشته اند ؟

جواب :دانش آموزان تا18/8/90 (قبل از اجرای قانون جدید وظیفه عمومی )فرصت معرفی داشته اند درصورت عدم معرفی از تاریخ 19/8/90 واردغیبت شده اند .

-10  متولدین سه ماهه دوم سال 71 در سال قبل که درخرداد ماه سال 90 فارغ التحصیل شده اند تا چه زمان فرجه معرفی خود به وظیفه عمومی را دارند؟

جواب :  اینگونه دانش آموزان با توجه به اینکه فرصت معرفی ایشان 18/9/90 بود ( بعد از اجرای قانون جدید وظیفه عمومی) فلذا از یک سال مهلت تعیین در قانون جدید برخوردار بوده وتا خرداد 91 مهلت معرفی خواهند داشت.

11- با عنایت به اجرای قانون جدید وظیفه عمومی ، موضوع تمدید مهلت اعزام متولد نیمه دوم سال چگونه خواهد بود؟

جواب :  با اجرای قانون جدید موضوع تمدید مهلت اعزام اینگونه  مشمولان منتفی می باشد .

12- موعدمعرفی دانش آموزانی که قبل  از 22/4/90 از تحصیل انصراف  داده ، ترک تحصیل کرده یا اخراج شده اند چگونه است؟

 جواب :اینگونه مشمولان چنانچه حد اکثر ظرف مدت 4 ماه از تاریخ وقوع خود را معرفی نکرده باشند غایب محسوب می شوند ومی بایست 
سریعا  خود را به وظیفه  عمومی معرفی نماید.

  مثال: دانش آموزی که در تاریخ 1/3/90 ترک تحصیل یا اخراج شده باشد ، با لحاظ مهلت 4 ماهه حداکثر تا1/7/90 مهلت معرفی داشته فلذا ازآن تاریخ وارد غیبت گردیده ومی بایست سریع خود سریعا خود را به به وظیفه عمومی معرفی نمایند.

13- موعد معرفی دانش آموزان انصرافی ، ترک تحصیل ویا اخراجی که آخرین موعد معرفی ایشان به لحاظ مهلت 4 ماهه بعداز تاریخ 22/8/90(تاریخ اجرای قانون  جدید وظیفه عمومی) بوده چه زمانی می باشد؟

جواب :اینگونه  دانش آموزان از تاریخ وقوع انصراف ، ترک تحصیل و یا اخراج  یک سال مهلت معرفی خواهند داشت.

 مثال: مشمول متولد 15/06/71 که در تاریخ 22/6/90 از تحصیل انصراف داده است باتوجه به -مهلت 4 ماهه قانون قدیم وظیفه عمومی تا 22/10/90 فرجه معرفی داشته که این تاریخ بعداز تاریخ اجرای قانون جدید وظیفه عمومی بوده ، فلذا مشمول تا22/6/91 مهلت معرفی خواهد داشت.

  14- مشمولان فارغ التحصیل دانشگاه ها از چه تاریخ می توانند از مهلت 1 ساله پس از فراغت خود استفاده نمایند؟      

جواب :مشمولانی که از تاریخ 22/2/90 به بعد در مقاطع تحصیلی در دانشگاه فارغ التحصیل شده اند حق استفاده از مهلت 1 ساله را خواهند داشت.

15- مشمولان اخراجی،انصرافی،ترک تحصیل ازچه تاریخ درشمول استفاده ازمهلت1ساله پس ازتاریخ وقوع انصراف،ترک تحصیل،اخراج قرار می گیرند؟

جواب :مشمولانی که از تاریخ 22/4/90 به  بعد از تحصیل در مقاطع  دانشگاهی انصراف، ترک تحصیل و یا اخراج شده باشند .

 16- آیا دانشجویان انصرافی حق تحصیل مجدد را دارند؟

 جواب :بلی . مشمولان در طی مدت تحصیل از دیپلم تا دکتری صرفا 1 بار می توانند از تحصیل انصراف و مجددا با پذیرفته شدن در دانشگاه به شرط : 1- عدم گذشت بیش از یکسال از تاریخ انصراف (قبل از اعزام به خدمت). 2- انصراف قبل از اتمام سنوات تحصیلی مصوب بوده باشد یعنی در سنوات ارفاقی نباشد .3-انصراف از تحصیل در مقطع ، با اخذ مدرک تحصیلی پایین تر نبوده باشد .(مثلا انصراف از کارشناسی پیوسته با اخذ مدرک کاردانی نباشد، مگر اینکه مدرک اخذ شده در سنوات مجاز تحصیل همان مقطع یعنی مقطع پایین تر به مشمول تعلق گرفته باشد که در این صورت در حکم فارغ التحصیل محسوب شده و ادامه تحصیل وی بلامانع می باشد)4- مقطع جدید ،تکراری نباشد.(یعنی قبلا از این مقطع فارغ التحصیل نشده باشد.)

17- مشمولان فارغ التحصیل از مقطع متوسطه تا چه زمان می توانند در دانشگاه پذیرفته وثبت نام نمایند؟

جواب :چنانچه حداکثر ظرف مدت یکسال از زمان فارغ التحصیل شدن درمقطع دیپلم یاپیش دانشگاهی دردانشگاه پذیرفته شوندمجازبه تحصیل خواهند بود 
ودر صورت سپری شدن بیش از یکسال حق تحصیل نخواهند داشت(قبل از اعزام به خدمت ) منظور از پذیرفته شدن دردانشگاه قبولی قطعی یا ثبت نام در دانشگاه می باشد ،لیکن بعد از اعزام به خدمت ، سپری شدن بیش از یکسال از تاریخ فراغت مقطع متوسطه مانع نخواهد بود و فقط نداشتن غیبت اولیه و پذیرش در مقطع کارشناسی و بالاتر ملاک می باشد .

 بدیهی است زمان اعلام قبولی در آزمون های سراسری به منزله پذیرش تلقی خواهد شدو در مورد پذیرش بدون آزمون در دانشگاه ، زمان ثبت نام به منزله تاریخ پذیرش است .

مثال: فارغ التحصیل1/4/91درمقطع متوسطه که حداکثرتا 1/4/92 قبولی قطعی یاثبت نام دردانشگاه داشته باشند می توانند ادامه تحصیل بدهند.

 18- فارغ التحصیلان مقطع متوسطه درخردادسال90شرط ثبت نام یاقبولی دردانشگاه آیاحق ادامه تحصیل از مهر 91 را دارند؟

جواب : بله. با توجه به اینکه فارغ التحصیلان خرداد (پس از ورود به سن مشمولیت ) به منزله فارغ التحصیلان  شهریور تلقی می گردندتا پایان شهریور سال بعد مهلت معرفی دارند .

 19- آیابه دوره های فراگیرپیام نور،دوره های بین الملل دردانشگاه وپودمانی وسایرمقاطع تحصیلی بدون آزمون معافیت تحصیلی تعلق می گیرد؟

 جواب : بلی درصورت تصویب شورای گسترش آموزش عالی امکان جذب بدون آزمون واحد آموزشی ، تحصیل اینگونه افراد منعی نخواهد داشت.(به دوره دانشپذیری در دانشگاه پیام نور ، معافیت تحصیلی تعلق نمی گیرد و صرفا از زمان قبولی قطعی و دانشجویی وضعیت مشمول بررسی و در صورت داشتن شرایط معافیت تحصیلی صادر خواهد شد.)

20-  آیاسربازان وظیفه ای که به خدمت اشتغال خدمت دارندجهت تحصیل دردانشگاه هااز خدمت ترخیص میشوند؟

جواب : درصورت قبولی اینگونه سربازان درمقطع کارشناسی وبالاترترخیص ازخدمت صورت میگیرد وترخیص برای ادامه تحصیل درمقاطع کاردانی مجاز نمی باشد.

21- دانشجویانی که با انصراف ازتحصیل ،به عنوان دارندگان مدرک معادل درمقطع پایین شناخته می شوند آیا مجاز به تحصیل در مقاطع بالاتر می باشند؟

جواب :خیر اینگونه  مشمولان تا پایان خدمت  دوره ضرورت حق ادامه  تحصیل نخواهند داشت .

22- آیا دانشجویان اخراجی مجاز به ادامه تحصیل هستند؟ 

جواب :خیر دانشجویان اخراجی تا پایان خدمت یا اخذ معافیت دائم ، مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند.

 23- سقف سنوات های مجاز  تحصیلی  در مقاطع مختلف دانشگاهی ، به  چه میزان می باشد؟

جواب : برابر تبصره (1) ماده (33) قانون خدمت وظیفه عمومی ، حداکثر معافیت تحصیلی برای دانش آموزان تا سن بیست سال تمام ودر هر یک از مقاطع  تحصیلی کاردانی دو و نیم سال، کارشناسی  ناپیوسته وکارشناسی ارشد ناپیوسته سه سال، کارشناسی پیوسته پنج سال وکارشناسی ارشد  پیوسته شش  سال، دکترای پیوسته  هشت سال و دکترای تخصصی شش سال است.

24- چه کسانی میتوانند از معافیت تحصیلی دانش آموزی در خارج از کشور استفاده نمایند؟

جواب : فرزندان ایرانیان مقیم خارج از کشور،چنانچه هنگام ورود به سن مشمولیت (ماه تولد 18 سال تمام) درمدارس ایرانی یا مدارس خارجی مورد تایید وزارت آموزش وپرورش مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه باشند می توانند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند.

25 -آیا تحصیل در دوره های زبان در خارج از کشور برای ورود به دانشگاه درشمول معافیت تحصیلی قرار می گیرند؟

جواب : خیر به این دوره ها معافیت تحصیلی تعلق نمی گیرد.

 26- آیا مشمولانی که در داخل کشور در مقطع متوسطه فارغ التحصیل می شوند، حق تحصیل در خارج از کشور را دارند؟

جواب : خیر آنها به عنوان مقیم خارج از کشور محسوب نشده ومجاز به تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور نمی باشند.

 27- چه مشمولانی می توانند بدون آنکه مقیم کشورهای خارجی باشند دردانشگاه های خارج از کشور تحصیل نموده و از معافیت تحصیلی دانش جویان خارج از کشور بهره مند شوند؟

جواب : مشمولانی که در مقاطع کارشناسی یا بالاتر در دانشگاه های داخل کشور فارغ التحصیل شده باشند به شرط عدم ورود به غیبت وسپری نشدن بیش  از یکسال از تاریخ فراغت از تحصیل با سپردن تضمین لازم می توانند از این معافیت استفاده نمایند.(ودیعه لازم فعلا 15 میلیون تومان وجه نقد می باشد.)

28- آیا مرخصی تحصیلی جزء سنوات مجاز تحصیلی محسوب می گردد ؟

جواب :بله  دانشگاه ها باید از درج عبارت مرخصی بدون احتساب در سنوات تحصیلی برای دانشجویان مشمول خودداری نمایند.

29- آیا مشمول غیر غایبی که بعد از مدت یکسال فرصت تعیین شده دانشگاه قبول شود می تواند از معافیت تحصیلی برخوردار شود؟

جواب :مشمولانی که به دلایل قانونی (معافیت موقت و ... )تاریخ اعزام خود را به تعویق می اندازندچنانچه مدت تعویق آنان از مدت یکسال فرصت تعیین شده در قانون بیشتر گردد،  در صورتی که در حین فرصت معرفی تعویق شده (معافیت موقت و ...) در دانشگاه قبول شوند ادامه تحصیل و بهره مندی آنان از معافیت تحصیلی بلامانع خواهد بود .

30- آیا تحصیل همزمان با خدمت امکان پذیر می باشد؟

جواب :خیر حتی در صورت تایید دانشگاه برای این دسته از دانشجویان معافیت تحصیلی صادر نمی گردد.

31- طلاب حوزه های علمیه پس از انصراف یا اخراج از  حوزه علمیه در چه صورت مجاز به ادامه تحصیل می باشند؟

جواب :طلاب حوزه های علمیه در صورت اخراج و یا انصراف از تحصیل تا پایان خدمت و یا اخذ معافیت دائم ، مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند .

نحوه و مراحل احضار و اعزام به خدمت

نحوه احضار

مواد قانونی

ماده2:   هرفرد ذکور ایرانی از اول ماهی که طی آن ماه به سن هجده سال تمام می رسد مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومی است.

مثال: فردی که متولد15/4/1373 باشد از تاریخ 1/4/1391 مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومی خواهد بود.

مدارک مورد نیاز

· تکمیل برگ وضعیت مشمولین، برگه شماره 1.

· برگ معاینه اولیه و واکسیناسیون مشمولین، برگه شماره 2.

· اصل و تصویر کارت ملی یا کارت موقت ملی مشمول.

· اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه عکس دار مشمول.

· اصل و تصویر گواهی آخرین مدرک تحصیلی که توسط مرجع صادرکننده یا دفتر ثبت اسناد برابر با اصل شده باشد.

· یک قطعه عکس سیاه و سفید 4*3 تمام رخ مشمول (علاوه بر عکس های الصاقی به برگه ها).

· مشمولانی که دارای گواهی کسر خدمت جبهه، جانبازی والدین و بسیج می باشند، می بایست گواهی مذکور را با مدارک خود به دفاتر پلیس+10 ارایه نمایند.

فرایند مراجعه و اقدام

  1. دریافت دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) به منظور تنظیم و تکمیل مدارک مورد نیاز درخواست اعزام.
  2. مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) به همراه کلیه مدارک مورد نیاز.
  3. ثبت درخواست در سامانه توسط کاربر پلیس+10.
  4. برگه آماده به خدمت مشمولان خدمت وظیفه عمومی (برگه سفید هولوگرام دار) : پس از ثبت درخواست اعزام در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10)، برگه آماده به خدمت با شماره سریال و هولگرام بلافاصله  با مشخص شدن تاریخ اعزام به   مشمول تحویل  می گردد.
  5. برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح (برگ آبی): این برگ با مشخص شدن نیروی به کار گیرنده، نام مرکز آموزش و آدرس محل اعزام حداکثر ده روز قبل از تاریخ اعزام به خدمت مشمولان به نشانی آنها ارسال می گردد.

فرم درخواست

راهنمای تکمیل فرم درخواست

  1. در این بند باید مشخصات کامل فردی خود را درج نمایید.از حذف صفرهای کدملی خودداری نمایید،شماره شناسنامه بدون خط تیره درج شود. (عکسی که در محل مورد نظر خواهید چسباند باید دارای شئونات اسلامی باشد(
  2. دین خود را با علامت گذاری یکی از خانه‌ها مشخص نمایید.
  3. وضعیت تحصیلی و آخرین تاریخ وضعیت تحصیلی را مشخص نمایید.
  4. در صورت داشتن مدرکی از هر مهارت و تخصصی که دارید میتوانید این بندرا تکمیل نمایید. 
  5. مشمولینی که قبلا به علت قبولی در دانشگاه از خدمت ترخیص شده اند و مجدد اقدام به درخواست اعزام نموده اند با توسط برگ ترخیصی که از یگان خدمتی خود دریافت نموده اند این قسمت را تکمیل نمایند.
  6. نوع درخواست و تاریخ پیشنهادی خود را قید نماید و یکی از سازمانهای پیشنهادی را علامت بگذارید.

 در صورتی که دوره آموزش تکمیلی را گذرانده اید ضمن علامت گذاری محل مشخص شده مدرک مبنی بر این دوره آموزشی را باید در حین خدمت به مرکز آموزش ارایه دهید.

 در صورتی که درخواست شما  معافیت میباشد یکی از آنها را علامت گذاری نمایید.

تذکر:تاریخ اعزام و محل خدمت با توجه به ظرفیت مراکز آموزش و نیاز نیروهای مسلح، توسط سازمان وظیفه عمومی تعیین می‌گردد و تاریخ اعزام و سازمان مورد نظر شما صرفاً پیشنهادی است و ایجاد حق نخواهد کرد.

  1. آدرس محل سکونت را به طور کامل قید نمایید.کد پستی را بدون درج خط تیره در محل مشخص درج نمایید.

برگ شماره 2-معاینه اولیه(نظریه پزشک) و واکسیناسیون

راهنمای تکمیل فرم درخواست

در کادر اول مشخصات فردی خود را به طور کامل درج نمایید.

الف- این قسمت توسط مرکز واکسیناسیون تکمیل می‌شود.

-     قسمت علامت دار با دایره قرمز باید توسط مشمول به وسیله امضاء و اثر انگشت تکمیل شود.

معاینه اولیه پزشک

-     این قسمت توسط پزشک معالج تکمیل می‌شود.

در انتهای برگه که با علامت دایره قرمز مشخص شده است باید توسط مشمول امضاء شود.

تذکر1 :  برگ فاقد امضاء و مهر پزشک فاقد اعتبار است.

 تذکر2 : مشمولان ساکن استان های تهران ،البرز ، قم ، قزوین می بایست به پزشکان معتمد سازمان وظیفه عمومی اعلامی دفاتر پلیس +10  مراجعه نمایند .

اعزام به خدمت

هر فرد ذکور ایرانی که برابر مقررات به سن مشمولیت می‌رسد می‌بایست در مهلت‌های تعیین شده، وضعیت مشمولیت خود را روشن نماید در غیر اینصورت وارد غیبت خواهد شد.

برابر مقررات موجود، آخرین مهلتی که برای معرفی مشمولان به مراکز وظیفه عمومی تعیین شده به شرح زیر می‌باشد:

1.  مشمولان زیر دیپلم حداکثر تا اول ماه تولد در سالی که درآن به سن 18 سال تمام می رسند .

2. مشمولان زیر دیپلم که بصورت حضوری مشغول به تحصیل بوده و سال اعزام آن‌ها سپری شده است، درصورت ترک تحصیل حداکثر تا1سال  مهلت دارند که وضعیت مشمولیت خود را روشن نمایند. 

3. مشمولان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها درصورت فراغت از تحصیل حداکثر تا 1 سال  مهلت دارند که وضعیت مشمولیت خود را روشن نمایند.

 تذکر1: دانشجویان مقاطع تحصیلی پیوسته کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری که با دریافت مدرک مقطع پایین تر فارغ‌التحصیل می‌شوند، حداکثر تا  یک سال  فرصت دارندکه وضعیت مشمولیت خود را روشن نمایند.

5.    مشمولان دانشجو درصورت ترک تحصیل، انصراف و یا اخراج از دانشگاه، حداکثر تا یک سال مهلت دارند که وضعیت مشمولیت خود را روشن نمایند.

6.    مشمولانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور به تحصیل اشتغال دارند درصورت فراغت از تحصیل، انصراف، اخراج و یا ترک تحصیل، حداکثر یکسال مهلت دارند تا وضعیت مشمولیت خود را روشن نمایند.

تذکر2:  زمان‌های تعیین شده، آخرین مهلت برای معرفی مشمولان می باشد و با گذشت حتی یک روز از مهلت های فوق، مشمول وارد غیبت خواهد شد.   بنابراین به مشمولان توصیه می‌شود حداقل 15 روز قبل از انقضای مهلت، با مراجعه به یکی از دفاتر پلیس+10 و ثبت درخواست خود، وضعیت مشمولیت خود را روشن نمایند.

روند رسیدگی به اعزام

فرایند مراجعه و اقدام

  1. دریافت دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) به منظور تنظیم و تکمیل مدارک مورد نیاز درخواست اعزام.
  2. مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) به همراه کلیه مدارک مورد نیاز.
  3. ثبت درخواست در سامانه توسط کاربر پلیس+10.
  4. تایید درخواست و توزیع نیرو در سامانه  وظیفه عمومی.
  5. برگ آماده به خدمت مشمولان خدمت وظیفه عمومی (برگ سبز): پس از ثبت درخواست اعزام در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10)، این برگ حداکثر ده روز پس از تاریخ ثبت با مشخص شدن تاریخ اعزام به  خدمت به نشانی مشمول ارسال می گردد.
  6. برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح (برگ آبی): این برگ با مشخص شدن نیروی به کار گیرنده، نام مرکز آموزش و آدرس محل اعزام حداکثر ده روز قبل از تاریخ اعزام به خدمت مشمولان به نشانی آنها ارسال می گردد.
  7. برگ اعلام غیبت و تعیین مجدد تاریخ اعزام (برگ قرمز): این برگ برای افرادی که در تاریخ اعزام قانونی خود را معرفی نکنند با مشخص کردن تاریخ اعزام مجدد به خدمت دوره ضرورت با سه ماه اضافه خدمت به نشانی آنان ارسال می گردد و در صورت عدم حضور مشمول در تاریخ اعزام مجدد توسط مراجع انتظامی شناسایی و جلب شده و علاوه بر خدمت مقرر قانونی با 6 ماه اضافه خدمت، به خدمت اعزام می شود. 

 درخواست تمدید و تعجیل موعد اعزام

مشمولان متقاضی تمدید و یا تعجیل در موعد اعزام به خدمت، که دارای برگ اعزام به خدمت می باشند و خواستار تمدید و یا تعجیل در موعد اعزام به خدمت هستند در صورت دارا بودن شرایط ذیل با همراه داشتن کارت ملی به هنگام تکمیل و ارائه فرم درخواست تمدیدو تعجیل در موعد اعزام به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) مراجعه نمایند. 

1.   به درخواست تمدید مشمولان غایب رسیدگی نخواهد شد.
2.   میزان تمدید تاریخ اعزام برای مشمولان دیپلم و زیردیپلم یک دوره یکماه و برای مشمولان فوق دیپلم و بالاتر یک دوره دوماهه می باشد. 
3.   ارایه درخواست تمدید و یا تعجیل صرفا برای یک بار قابل رسیدگی می باشد.
4.   ارایه درخواست تمدید و تعجیل به منزله موافقت تلقی نشده و مشمولان می توانند نتیجه درخواست خود را پس از گذشت حداکثر یک هفته از همان دفتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) ثبت کننده، دریافت نمایند.
5. مشمولان متقاضی تمدید در موعد اعزام که تا کنون از تسهیلات تمدید و یا تعجیل استفاده ننموده اند، می توانند حداقل تا 40 روز قبل از موعد اعزام نسبت به تکمیل فرم و ثبت درخواست در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) اقدام و پس از یک هفته نسبت به دریافت پاسخ از طریق همان دفتر اقدام نمایند. 
6.   مشمولان متقاضی تعجیل در موعد اعزام می توانند با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) و تکمیل فرم نسبت به ارایه درخواست تعجیل اقدام و پس از یک هفته نسبت به دریافت پاسخ از طریق همان دفتر اقدام نمایند. لازم به ذکر است تعجیل در موعد اعزام در صورت وجود ظرفیت انجام پذیرفته و مشمولان دیپلم و زیر دیپلم نیز می بایست در سال اعزام قرار داشته باشند.‌ ( مثلا متولد 71 در سال 90 و متولد 72 در سال 91).
7.   آن دسته از مشمولان متقاضی تمدید که دارای معاذیر زیر می باشند می توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز و مرتبط با هر یک از معاذیر قید شده به مراکز وظیفه عمومی استان محل سکونت (حتی در روز اعزام) مراجعه نمایند.

1 - مشمولانی که به علت بیماری  قادربه انجام خدمت دوره ضرورت نباشند باتأیید پزشک معتمد بهداری استان موعداعزام آنان حداکثربه مدت دوماه به تعویق می افتد، مشمولانی که نیازمند استراحت بیش از دوماه باشند می بایست به وضعیت آنان پس از ابطال اعزام در شورای پزشکی وظیفه عمومی موردبررسی قرارگیرد.

2 - فوت بستگان درجه یک مشمول( پدر،مادر،برادر،خواهر،همسر، فرزند) اعزام مشمول از زمان فوت حداکثر 2 ماه به تعویق می افتد.

3 - مشمولانی که به علت بروز بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله ویاوقوع حوادثی مانند سقوط هواپیما، آتش سوزی و... خود یا یکی از اعضای درجه یک خانواده (پدر،مادر، همسر وفرزند) به طور جدی آسیب دیده باشند موعداعزام آنان حسب مورد وبه تناسب میزان آسیب وارده باتأیید استانداری ویافرمانداری ها، ازیک تا شش ماه به تعویق می افتد.

4 - پذیرفته شدگان قطعی دانشگاه ها ومراکزآموزش عالی (داخل وخارج از کشور) که زمان ثبت نام وادامه تحصیل آنان بعد از موعداعزام باشد، اعزام آنان حسب مورد حداکثر تا شش ماه به تعویق می افتد.

5- دارندگان برگ اعزام ماه های مرداد، شهریور و دی هرسال که منتظر اعلام نتیجه آزمون مراکزسنجش آموزش عالی هستند موعداعزام آنان حسب موردحداکثر تا دوماه به تعویق می افتد.

6- ورزشکاران تیم های ملی بادرخواست فدراسیون مربوط جهت اعزام به مسابقات آسیایی، جهانی والمپیک، موعداعزام آنان بنا به تشخیص سازمان حداکثر تا چهارماه به تعویق می افتد.

7- مشمولانی که درحال طی مراحل  نهایی گزینش واستخدام در نیروهای مسلح می باشند، درصورت تأیید موضوع ازسوی سازمان مربوط ، اعزام آنان حداکثر تا چهارماه به تعویق می افتد.

8- مشمولان متأهلی که دارای شرایط خاص، (تولدفرزند، بیماری شدید همسر وفرزند و...) می باشند موعداعزام آنان حداکثر تا دوماه به تعویق می افتد.

9- مشمولانی که قصد تشرف به حج تمتع رادارند موعداعزام آنان حداکثر به مدت  دوماه به تعویق می افتد.

10- درسایرموارد درصورت احراز معاذیر موجه بنا به تشخیص رئیس سازمان وظیفه عمومی موعداعزام مشمولان حسب مورد ازیک ماه تایکسال به تعویق می افتد.

مشمولانیکه شرایط و معاذیر خاص گفته شده را دارند حتی میتوانند در روز اعزام نیز به دفاتر پلیس+10 مراجعه نمایند و با توجه به دلیل تمدید خود فرم های مربوطه را در یافت و پس از تکمیل فرم توسط مراجع ذیربط مدارک را تحویل دفاتر داده که پس از ثبت در سامانه رسید دریافت می کنند درخواست مشمول از طریق سامانه به کارشناسان و مسئولین معاونت احضار و اعزام رسیده و پس از بررسی و تأیید سوابق نتیجه در خواست در سامانه ثبت میشود معمولاً با اکثریت درخواست های تمدید با معاذیر مشمولان موافقت می گردد و مشمول پرینت برگ آماده به خدمت خود را با تاریخ اعزام جدید از آن دفاتر دریافت می نماید .

به عنوان نمونه: سوابق مشمول بیمار یا حادثه دیده به دفاتر پلیس +10 ارائه می شود کاربر مربوطه فرم درخواست و نامه ای خطاب به بهداری محل سکونت را به مشمول تحویل می نماید و مشمول با مراجعه به مراکز بهداری و دریافت تأییدیه بیماری ، تأییدیه را به پلیس+10 ارائه می نماید.

مشمولین غائب

افراد زیر به عنوان مشمول غایب محسوب می‌شوند:

مشمولان خدمت وظیفه عمومی که برای رسیدگی و یا اعزام احضار می شوند و لیکن در مهلت مقرر که از طرف سازمان وظیفه عمومی اعلام گردیده خود را معرفی ننمایند.
دارندگان معافیت موقت چنانچه حداکثر پس از یک ماه از خاتمه مدت اعتبار خود را معرفی نکنند.
دارندگان برگه اعزام به خدمت چنانچه در موعد اعزام تعیین شده خود را معرفی نکنند.
مشمولان دیپلم و پیش دانشگاهی حضوری در صورتیکه در مهلت های قانونی- که بر اساس تاریخ تولد و زمان اخذ مدرک تحصیلی آنان تعیین گردیده است-، مدارک خود را برای معرفی ارسال ننمایند.
مشمولان فارغ التحصیل (فوق دیپلم و بالاتر) چنانچه تا 1سال پس از فراغت از تحصیل خود را معرفی نکنند.
دانشجویان انصرافی ،اخراجی و ترک تحصیل نموده از دانشگاهها، چنانچه تا 1 سال پس از تاریخ انصراف، اخراج و ترک تحصیل خود را معرفی ننمایند.
مشمولانی که در مقاطع مختلف تحصیلی بیش از سقف مجاز ادامه تحصیل داده باشند.
مشمولانی که بصورت داوطلب آزاد (متفرقه) ادامه تحصیل داده و تحصیل آنان تا بعد از موعد قانونی اعزام ادامه داشته باشد.
تذکر: مشمولانی که در مهلت قانونی درخواست معافیت پزشکی و یا کفالت داده و در مراحل رسیدگی پزشکی و کفالت قرار گرفته‌اند و لیکن از روی عمد و یا بدلیل قصور در پیگیری پرونده و عدم حضور در جلسات شورای پزشکی و هیئت کفالت، باعث طولانی شدن مراحل رسیدگی شده اند ، چنانچه رای شورای پزشکی یا هیئت رسیدگی کفالت، به سرباز بودن آنان صادر شود ، در اینصورت در حکم مشمولان غایب بوده و برای آنها برگ اعزام با غیبت صادر خواهد شد.

 

در صورت داشتن هر سوال تخصصی در این زمینه با ایمیل

UnitAzad.Ir@Programmer.Net تماس حاصل فرمائید.

 

نظرات (۲)

با تشکر از بازدید شما
پاسخ:
ممنون مرسی وظیفه بود جناب شیرازی
سلام
وبلاگ من به عنوان یکی از وبلاگهای برگزیده سال 93 انتخاب شد.
منتظر شما و رای و نظر شما هستم.
موفق باشید
پاسخ:
چشم حتما موفق و موید باشید 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی